فعالية نظرية التحقق الاشاري في الكشف عن التداخل الانفعالي/ المعرفي في الأداء على مهمة استروب لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة

2 مدرس علم النفس التربوي جامعة الزقازيق

3 مدرس علم النفس التربوي جامعة عين شمس

10.21608/cpc.2025.447694

المستخلص

ملخص:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية استخدام نظرية التحقق الاشاري في التعرف على نقص الانسجام العاطفي لدى طلاب المرحلة الجامعية، وذلك من خلال تطبيق مهمة ستروب (Stroop) بوصفها أداة لقياس التداخل المعرفي والانتباه الانتقائي، استخدم الباحثون المنهج شبه التجريبي، حيث اجرت الدراسة على عينة من طلاب جامعة القاهرة، تم اختيارهم من كليات التربية النوعية، والهندسة، والآداب، والحاسبات والذكاء الاصطناعي، والزراعة، ودار العلوم، واشتملت العينة التمهيدية للخصائص السيكومترية على 130 طالبًا وطالبة من كليتي الزراعة ودار العلوم، بمتوسط عمر 21.47 وانحراف معياري 1.285، بهدف ضبط أدوات القياس والتحقق من زمن الاستجابة الملائم لتصميم التجربة. أما العينة الأساسية فتكونت من 340 طالبًا وطالبة بمتوسط عمر 21.65 وانحراف معياري 1.095. وأظهرت النتائج أن مهمة ستروب المصممة في ضوء نظرية التحقق الاشاري كانت قادرة على التمييز بين الطلاب الذين يعانون من انخفاض في الانسجام العاطفي وزملائهم، حيث ظهر ذلك في زيادة متوسط زمن الرجع للكلمات العاطفية مقابل  (للكلمات المحايدة)،(وقلة الدقة) للكلمات المحايدة مقابل لعاطفية ، كما أشارت النتائج إلى أن المتغيرات الانفعالية تؤثر بشكل ملحوظ في الأداء المعرفي، مما يؤكد على العلاقة الوثيقة بين الانتباه والمشاعر، ويعزز من أهمية توظيف نظرية التحقق الاشاري كمدخل تشخيصي فعّال في البيئات التعليمية.
الكلمات المفتاحية: نظرية التحقق الاشاري، التداخل الانفعالي، مهمه استروب، الألكسيثيميا
Abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of using the Signal Verification Theory in identifying emotional dissonance among university students, through the application of the Stroop Task as a tool for measuring cognitive interference and selective attention. The researchers employed a quasi-experimental design, conducting the study on a sample of Cairo University students selected from the Faculties of Specific Education, Engineering, Arts, Computers and Artificial Intelligence, Agriculture, and Dar Al-Uloom. The pilot sample for psychometric properties included 130 male and female students from the Faculties of Agriculture and Dar Al-Uloom, with a mean age of 21.47 years (SD = 1.285), aiming to calibrate the measurement tools and determine the appropriate reaction time for the experimental design. The main sample consisted of 340 students, with a mean age of 21.65 years (SD = 1.095). The results indicated that the Stroop Task, designed in light of Signal Verification Theory, was able to distinguish between students with low emotional consonance and their peers. This was reflected in the increased mean reaction time for emotional words compared to neutral words, and in reduced accuracy for neutral words compared to emotional words. The findings also suggested that emotional variables significantly influence cognitive performance, confirming the strong relationship between attention and emotions, and reinforcing the importance of employing Signal Verification Theory as an effective diagnostic approach in educational settings.
Keywords: Signal Verification Theory, emotional interference, Stroop Task, alexithymia
 

الكلمات الرئيسية