مستخلص الدراسة هدفت الدراسة التعرف على المـرونة النفسيـة وعـلاقتها بـالتفكـير الايجابـي لدى طـالبات جـامـعة حـائل. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث اعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات من عينة البحث والتي تكونت من (378) طالبة من الطالبات المنتظمات في الدراسة بكليات متعددة من جامعة حائل. وقد كانت أبرز نتائج الدراسة أن مستوى المـرونة النفسيـة لدى طـالبات جـامـعة حـائل جاء بدرجة كبيرة، وأن مستوى التفكـير الايجابـي لدى طـالبات جـامـعة حـائل جاء بدرجة كبيرة، وأنه توجد عـلاقـة ذات دلالة إحصائيـة بـيـن المـرونة النفسيـة والتفكـير الإيجابـي لدى طالبـات جامعـة حائل، وأنه لا يوجد اختلاف فـي التفكـير الإيجابـي بـاختلاف السنة الدراسيـة والحالة الاجتمـاعيـة لدى طالبـات جامعـة حائل، وأنه يمكن التنبؤ بمستوى التفكـير الإيجابـي مـن خلال مستوى المـرونة النفسيـة لدى طالبـات جامعـة حائل. وقد قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات من أبرزها: تعزيز التفكير الإيجابي وتحويل الأفكار السلبية إلى إيجابية من خلال تبني استراتيجيات ذهنية وتقنيات تدريبية تساعد الأفراد على تحويل الأفكار السلبية إلى أفكار إيجابية، تحسين القدرة على التكيف مع التغيرات والتعامل مع الضغوط النفسية لضمان أن الأفراد يمكنهم التكيف بسرعة مع الظروف المتغيرة، تحسين قدرة الأفراد على الاحتفاظ بنظرة متفائلة تجاه المستقبل من خلال تقديم برامج دعم معنوي وتحفيزي. الكلمات المفتاحية: المـرونة النفسيـة، التفكـير الايجابـي، جامعة حـائل. Psychological flexibility and its relationship to positive thinking among female students at Hail University Abstract The present study aimed to identify psychological resilience and its relationship to positive thinking among female students at the University of Hai'l (UOH). The female researcher used a descriptive analytical approach, relying on a questionnaire to collect data from the research sample, which consisted of (378) female students enrolled in various colleges at the University of Hai'l (UOH). The most prominent conclusions of the study were that the level of psychological resilience among female students at the University of Hai'l (UOH) was high, that the level of positive thinking among female students at the University of Hai'l (UOH) was high, that there is a statistically significant relationship between psychological resilience and positive thinking among female students at the University of Hai'l (UOH), that there is no difference in positive thinking according to the academic year and social status among female students at the University of Hai'l (UOH), and that the level of positive thinking can be predicted through the level of psychological resilience among female students at the University of Hai'l (UOH). The study proposed a set of recommendations, most notably: promoting positive thinking and transforming negative thoughts into positive ones by adopting mental strategies and training techniques that help individuals transform negative thoughts into positive ones; improving the ability to adapt to change and cope with psychological stress to ensure individuals can quickly adapt to changing circumstances; and improving individuals' ability to maintain an optimistic outlook on the future by providing moral support and motivational programs. KEYWORDS: Psychological resilience, positive thinking, the University of Hai'l (UOH)