الهناء الذاتي والشفقة بالذات كمنبئات بالتدفق النفسي لدى طلاب كلية التربية جامعة عين شمس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم علم النفس التربوي بكلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى طلاب الفرقة الثالثة- بكلية التربية جامعة عين شمس التخصصات التالية: (اللغة الإنجليزية عام، واللغة الإنجليزية تعليم ابتدائي، واللغة الإنجليزية تربية خاصة، ودراسات اجتماعية تعليم ابتدائي، وعلوم عربي تعليم ابتدائي) في متغيرات الدراسة وهي: التدفق النفسي، والهناء الذاتي، والشفقة بالذات، والتعرف على الفروق في مستوى كل من التدفق النفسي، والهناء الذاتي، والشفقة بالذات وفقاً لمتغير النوع (ذكور وإناث) لدى أفراد العينة، وهدفت أيضاً إلى التعرف على مدى إمكانية التنبؤ بالتدفق النفسي وأبعاده المختلفة من متغيري الدراسة: الهناء الذاتي والشفقة بالذات لدى عينة قوامها (343) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة بكلية التربية- جامعة عين شمس للعام الجامعي 2021-2022 م، تم تطبيق أدوات الدراسة: مقياس  التدفق النفسى ترجمة وتعريب جبار العكيلى، وهاشم المحمداوى (2015)، و مقياس الهناء الذاتي إعداد إيمان حسن
( 2018)، ومقياس الشفقة بالذات إعداد Neff (2003) تعريب محمد عبدالرحمن وأخرين، وللإجابة على أسئلة الدراسة تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: التحليل العاملي، معامل الارتباط، اختبار " ت" لعينة واحدة، اختبار " ت"  لعينتين مستقلتين، تحليل الانحدار التدريجي وأشارت النتائج إلى تمتع أفراد العينة بمستوى مرتفع من التدفق النفسي، والهناء الذاتي، والشفقة بالذات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لقيمة "ت" عند مستوى (0.05) بين الذكور والإناث في مستوى التدفق النفسي لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لقيمة " ت" بين الذكور والإناث في مستوى الهناء الذاتي، ومستوى الشفقة بالذات، وإمكانية التنبؤ بالأبعاد التالية للتدفق النفسي: التوازن بين التحدي والمهارة، أهداف واضحة، غياب الوعي بالذات، اندماج الوعي بالفعل، تغذية راجعة فورية أو مباشرة من الهناء الذاتي والشفقة بالذات. والتنبؤ بكلاً من التركيز في المهمة، والإحساس بالضبط، والتدفق النفسي ككل من الهناء الذاتي فقط، والتنبؤ بكلاً من الاستمتاع الذاتي، والإحساس بمرور الوقت من الشفقة بالذات فقط
الكلمات المفتاحية: (التدفق النفسي- الهناء الذاتي- الشفقة بالذات)
Subjective well-being and self-compassion as predictors of psychological flow among students at the Faculty of Education, Ain Shams University
 Dr. Amina Abdel Fatah Abdallah
Assistant Professor, Faculty of Education
Ain Shams University
Study summary:
The current study aimed to identify the level of third-year students - at the Faculty of Education, Ain Shams University, in the following specializations:General English,English Language (Primary Education),English Language (Special Education),Social Studies (Primary Education), Arabic Science (Primary Education) in the variables of the study, which are: psychological flow, subjective well-being, and self-compassion, The study also aimed to identify differences in the level of psychological flow, subjective well-being, and self-compassion according to the gender variable (male and female) among the sample individuals. It also aimed to identify the possibility of predicting psychological flow and its various dimensions from the two variables of the study: subjective well-being and self-compassion, A sample  consisted of (343) male and female from third-year students at the Faculty of Education, Ain Shams University for the academic year 2021-2022. The study tools were applied, The Psychological Flow Scale, translated into Arabic by Jabbar Al-Akili and Hashem Al-Mahmoudawi (2015)وThe Subjective Well-being Scale, prepared by Iman Hassan (2018).The Self-Compassion Scale, prepared by Neff (2003) and translated into Arabic by Mohamed Abdel Rahman and others (2015) and to answer the question and two hypotheses of the study, the following statistical methods were used: factor analysis, correlation coefficient, t-test. For one sample, t-test for two independent samples, stepwise regression analysis. The results indicated:
-The sample individuals enjoyed a high level of psychological flow, subjective well-being, and self-compassion
-There are statistically significant differences for the value of “t” at the level of (0.05) between males and females in the level of psychological flow in favor of males.
-There are no statistically significant differences in the “T” value between males and females in the level of subjective well-being and the level of self-compassion
-Balance between challenge and skill, clear goals, loss of self-consciousness, action awareness, unambiguous were predicted by subjective well-being and self-compassion
 -Concentration on task, sense of control, and overall flow were predicted by subjective well-being only.
- Predicting both autotelic experience and time truns formation from self-compassion alone.
Keywords: (psychological flow, subjective well-being, self-compassion)

الكلمات الرئيسية