فاعلية برنامج بأستخدام أنشطة المعالجة والتناول لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي للأطفال ذوى متلازمة داون

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية الخاصة – قسم الإعاقة الحركية كلية التربية الخاصة - جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

المستخلص
يعاني الأطفال ذوى متلازمة داون من ضعف في مهارات المعالجة والتناول مما يؤثر بالسلب علي بعض مهارات السلوك التكيفي؛ لذا هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج بأستخدام أنشطة المعالجة والتناول لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي للأطفال ذوى متلازمة داون، وقد تم أستخدام المنهج التجريبي وتكونت العينة من(10) من الأطفال ذوى ذوى متلازمة داون، مقسمين علي مجموعتين متكافئتين مجموعة تجريبية وأخرى ضابطة، تتراوح أعمارهم بين(5-8) سنوات وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدى لقياسي المعالجة والتناول ومهارات السلوك التكيفي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات القياسين القبلى والبعدى لقياسي المعالجة والتناول ومهارات السلوك التكيفي لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى، كما أسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات القياسين البعدى والتتبعى لقياسي المعالجة والتناول ومهارات السلوك التكيفي لدى المجموعة التجريبية؛ وأوصت الدراسة علي توسيع رقعة البحث العلمي بأستخدام أنشطة المعالجة والتناول لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي كأحد المداخل المهمة لتأهيل الأطفال ذوى متلازمة داون وتحقيق قدراً من الأستقلالية.
الكلمات المفتاحية: متلازمة داون – السلوك التكيفي – المعالجة والتناول.
The Effectiveness of a Program Using Manipulation
and Handling Activities to Improve Certain Adaptive Behavior Skills in Children with Down syndrome
 Abstract:
Children with Down syndrome often suffer from deficiencies in manipulation and handling skills, which negatively affect certain aspects of their adaptive behavior. Therefore, the present study aimed to investigate the effectiveness of a program based on manipulation and handling activities in improving selected adaptive behavior skills in children with Down syndrome.                           .
The experimental method was applied, and the sample consisted of 10 children with Down syndrome, divided equally into an experimental group and a control group, aged between 5 to 8 years.
The study results revealed statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and control groups in the post-application of the manipulation and handling scale and the adaptive behavior skills scale, in favor of the experimental group.                                                   
It also showed statistically significant differences between the pre- and post-test scores within the experimental group, favoring the post-test.                             
However, no significant differences were found between the post-test and follow-up scores in the experimental group on both scales, indicating the program's sustained effect.
The study recommended expanding scientific research into the use of manipulation and handling activities as an important approach to rehabilitating children with Down syndrome and promoting greater independence.
Keywords:
Down syndrome – Adaptive Behavior – Manipulation and Handling

الكلمات الرئيسية