الذكاء الاصطناعي وعلاقته بمستقبل العلاج النفسي "دراسة مرجعية نقدية تطبيقية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس الاكلينيكي والتحليل النفسي جامعة عين شمس – كلية الآداب – قسم علم النفس

المستخلص

الملخص:
تهدف هذه الدراسة ومن خلال عينة من طلبة الجامعة تم اختيارهم بشكل قصدي (عمدي) ممن يعانون من اضطرابات نفسية (الرهاب الاجتماعي – الاكتئاب ) في الفئة العمرية من 17 إلى 22 سنة بمتوسط عمري (19 سنة ونصف) من كليات عملية ونظرية مقسمين (50 ذكور ، 50 إناث) باستخدام المنهج الوصفي المقارن، بالاضافة أيضاً إلى مراجعة التراث البحثي والأكاديمي للأبحاث والدراسات المستجدة التي تناولت الذكاء الاصطناعي في مجال العلوم الانسانية بصفة عامة، والعلاج النفسي بصفة خاصة، ما هي الدوافع والاسباب التي دفعت هؤلاء الشباب إلى اللجوء إلى طلب العلاج من خلال الذكاء الاصطناعي وليس من خلال معالج أو طبيب نفسي؟ ماهي الجوانب التي تناولتها هذه الأبحاث؟، وما هي أهم النتائج التي توصلت إليها؟. مع تقديم رؤية نقدية لهذا التراث البحثي حتى يمكن تفادي أوجه القصور والنقص في هذه النوعية من البحوث والدراسات والتي تهتم بظاهرة الذكاء الاصطناعي في المستقبل، وما هي التحديات المحتملة التي تواجه هذه المهنة؟.
وقد أظهرت النتائج أن من بين الأسباب التي تدفع هؤلاء الطلاب إلى طلب العلاج بالذكاء الاصطناعي هو الخوف من الوصمة الاجتماعية بنسبة 94% من افراد العينة الكلية، وبنسبة 95% لدى الفتيات، وبنسبة 91% لدى الذكور، والخوف من التعامل من الغرباء بنسبة 98% لدي مرضي الرهاب الاجتماعي وبنسبة أكبر لدى الفتيات بنسبة 100%، كما اعتمد مرض الاكتئاب على اخذ الادوية المضادة للاكتئاب دون الرجوع لطبيب نفسي بنسبة 79% لاعتقادهم بعدم الجدوي من البشر.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي- العلاج النفسي – دراسة مرجعية نقدية تطبيقية
Artificial Intelligence and Its Relationship to the Future of Psychotherapy: A Critical Applied Study
Prepared by:
Prof. Dr. Mohamed Ahmed Mahmoud Khattab
Professor of Psychoanalysis and Clinical Psychology  Department of Psychology-Faculty of Arts
 Ain Shams Uinversity 
Abstract:
This study aims, through a sample of  university students who were intentionally selected (deliberately) and suffer from psychological disorders (social phobia – depression) in the age group of 17 to 22 years, with an average age of (19) and a half years, from practical and theoretical colleges, divided into (50) males and (50) females, using  the descriptive comparative approach.
 In addition, it also reviews the research and academic heritage of emerging research and studies that deal with artificial intelligence in the field of human Sciences in general, and psychotherapy in particular. What are the motives and reasons that prompted these young people to seek treatment through   artificial intelligence rather than  through a therapist or psychiatrist? What aspects did this research address? What are the most important   results it reached? A critical   view of this research and studies thay focus on the phenomenon of artificial intelligence in the future. What are potential challenges facing this profession?
The results showed that among the reasons that prompted these students to seek treatment with artificial intelligence was the fear of social stigma, representing 94% of the total sample. 95% of girls,  and 91% of boys. The fear dealing with strangers represented 98%   of  those with social phobia, with a higher percentage of girls at 100% . Depression also relied on taking antidepressants without consulting a psychiatrist, representing 79% of  those who believed that were useless.
                                                                                                           Keywords:
 Artificial Intelligence -  Psychotherapy - A Critical Applied Study

الكلمات الرئيسية