استخدام تطبيقات المحادثة الذكية وعلاقاته السببية بالانفتاح على الخبرات والمرونة المعرفية واستقلالية المتعلم وبعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية - جامعة عين شمس

2 مدرس علم النفس التربوي كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى نمذجة العلاقات السببية بين استخدام تطبيقات المحادثة الذكية والانفتاح على الخبرات والمرونة المعرفية واستقلالية المتعلم، بالإضافة إلى ما إذا كان استخدام تطبيقات المحادثة الذكية يختلف تبعًا لمتغير النوع (ذكور، إناث)، ونوع الجامعة (حكومية، خاصة)، والتخصص (علوم طبيعية، علوم إنسانية)، وقد تم تطبيق أدوات الدراسة على (381) من طلاب وطالبات الجامعة من تخصصات مختلفة، وشملت أدوات الدراسة مقياس استخدام تطبيقات المحادثة الذكية (إعداد الباحثين)، ومقياس استقلالية المتعلم (إعداد Bei et al., 2019، وترجمة الباحثين)، ومقياس المرونة المعرفية (إعداد Dennis & Vander Wal, 2010، وترجمة حلمي الفيل، 2014)، ومقياس الانفتاح على الخبرات (إعداد Costa & McCrae, 1992، وترجمة محمد أحمد هيبة، 2011)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود مطابقة جيدة للنموذج البنائي المقترح مع بيانات عينة الدراسة من طلاب الجامعة للعلاقات بين استخدام تطبيقات المحادثة الذكية والانفتاح على الخبرات (كمتغيرين مستقلين)، والمرونة المعرفية (كمتغير وسيط)، واستقلالية المتعلم (كمتغير تابع)، كما توصلت النتائج لوجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا لكل من استخدام تطبيقات المحادثة الذكية والانفتاح على الخبرات على المرونة المعرفية، ووجود تأثير مباشر دال إحصائيًا للمرونة المعرفية على استقلالية المتعلم، بينما لا توجد تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا لكل من استخدام تطبيقات المحادثة الذكية والانفتاح على الخبرات على استقلالية المتعلم، في حين توجد تأثيرات غير مباشرة لكل من استخدام تطبيقات المحادثة الذكية والانفتاح على الخبرات (كمتغيرين مستقلين) على استقلالية المتعلم (كمتغير تابع) من خلال المتغير الوسيط المرونة المعرفية. بالإضافة إلى ذلك توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في استخدام تطبيقات المحادثة الذكية تبعًا لمتغير النوع، في حين توجد فروق دالة إحصائيًا في استخدام تطبيقات المحادثة الذكية تبعًا لمتغير نوع الجامعة لصالح الجامعات الخاصة، وتبعًا لمتغير التخصص لصالح تخصصات العلوم الإنسانية. وقد تمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة.
الكلمات المفتاحية: تطبيقات المحادثة الذكية، استقلالية المتعلم، المرونة المعرفية، الانفتاح على الخبرات
Using chatbots and its causal relationships with openness to experiences, cognitive flexibility, learner autonomy, and some demographic variables among university students




Dr Reyad Soliman Elsayed Taha
Associate Professor of Educational Psychology
Faculty of Education
Ain Shams University


Dr Doaa Ahmed Mohamed Haridy
Lecturer of Educational Psychology
Faculty of Graduate Studies for Education
Cairo University




Abstract
The research aimed to model the causal relationships among the use of chatbots, openness to experiences, cognitive flexibility, and learner autonomy, in addition to whether the use of chatbots differs according to the variable of gender (male, female), type of university (government, private), and specialization (humanities, natural sciences). The research tools were applied to (381) male and female university students from different specializations. The research tools included the chatbots use scale (prepared by the researchers), the learner autonomy scale (prepared by Bei et al., 2019, and translated by the researchers), the cognitive flexibility scale (prepared by Dennis & Vander Wal, 2010, and translated by Helmy El-Feel, 2014), and the openness to experiences scale (prepared by Costa & McCrae, 1992, and translated by Muhammad Ahmed Heiba, 2011). The research results showed a good fit for the proposed structural model with the data of the research sample of university students regarding the relationships among the use of chatbots and openness to experiences (as independent variables), and cognitive flexibility (as an intermediate variable). Learner autonomy (as a dependent variable). The results also revealed statistically significant direct effects of both the use of chatbots and openness to experiences on cognitive flexibility, and a statistically significant direct effect of cognitive flexibility on learner autonomy. However, there were no statistically significant direct effects of either the use of chatbots or openness to experiences on learner autonomy. However, there were indirect effects of both the use of chatbots and openness to experiences (as independent variables) on learner autonomy (as a dependent variable) through the mediating variable of cognitive flexibility. Furthermore, the study results revealed no statistically significant differences in the use of chatbots according to gender. However, there were statistically significant differences in the use of chatbots according to university type, in favor of private universities, and according to specialization, in favor of humanities majors. The results were discussed in light of the theoretical framework and previous relevant studies.
Keywords: chatbots, learner autonomy, cognitive flexibility, openness to experiences.

الكلمات الرئيسية