فعالية برنامج ارشادي قائم على العلاج الجدلي السلوكي في خفض صعوبات التنظيم الانفعالي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه- كلية التربية - جامعة الملك خالد

المستخلص

المستخلص:
        هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي مستند إلى العلاج الجدلي السلوكي في خفض صعوبات التنظيم الانفعالي لدى الطالبات المستجدات في جامعة الملك خالد (أعضاء المجموعة التجريبية)، والتحقق من فاعلية البرنامج على المدى البعيد من خلال القياس التتبعي بعد مرور شهرين على تطبيقه، واستخدمت فيه الباحثة المنهج شبه التجريبي، تكونت عينة البحث من (29) طالبة، حيث تكونت المجموعة التجريبية من (15) طالبة و14 المجموعة الضابطة من (14)  طالبة تم اختيارهن بطريقة قصدية ممن حصلن على درجات مرتفعة على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي، وتكونت أدوات البحث من مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي من إعداد(لييبيرج وآخرون (2016) Bjureberg et al وترجمة أحمد وآخرون ،2019)، ومن برنامج إرشادي مستند إلى العلاج السلوكي الجدلي من اعداد(الباحثة)، مكون من (16) جلسة إرشادية، واستمر تنفيذه على مدى ست أسابيع (شهر ونصف) بواقع ثلاث (3) جلسات أسبوعياً (ماعدا الأسبوع الأول تم تنفيذ أربع (4) جلسات)، وتم التحقق من صدقه من خلال عرضه على عدد من المحكمين، وتم استخدام برنامج الحزمة الإحصائيةspss، وأساليب الإحصاء اللامعلمي والمتمثلة في اختبار شابيرو-ويلك واختبار مان وتني للعينتين المستقلتين واختبار ويلكوكسون لعينة واحدة، واسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة(0.05)؛ مما يشير إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب المجموعتين في القياس البعدي لصعوبات التنظيم الانفعالي، وكانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة  (0.05)بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي، وكانت الفروق لصالح القياس البعدي، بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية، وهذا يدل على فاعلية البرنامج في خفض صعوبات التنظيم الانفعالي وبقاء أثره، وفي ضوء ما توصل إلية البحث من نتائج، وضعت الباحثة عدد من التوصيات والمقترحات للاستفادة منها.
Abstract:
      The current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program based on dialectical behavioral therapy in reducing the difficulties of emotional regulation among new students at King Khalid University (members of the experimental group), and to verify the effectiveness of the program in the long term through tracer measurement after two months of its application, in which the researcher used the semi-experimental approach, the research sample consisted of (29) students, where the experimental group consisted of (15) students and 14 The control group consisted of (14) students who were intentionally selected The research tools consisted of the Emotional Regulation Difficulties Scale prepared by (Bjureberg et al. (2016) and translated by Ahmed et al., 2019), and a counseling program based on dialectical behavioral therapy prepared by (the researcher), consisting of (16) counseling sessions, and its implementation continued over a period of six weeks (a month and a half) by three (3) sessions per week (except for the first week, four (4) sessions were implemented), and its validity was verified from During its presentation to a number of arbitrators, the statistical package program SPSS was used, and the methods of non-parametric statistics represented in the Shapiro-Wilk test and the Mann and Netney test for the two independent samples and the Wilcoxon test for one sample, and the results of the research resulted in statistically significant differences at the level of significance (0.05), which indicates that there are statistically significant differences between the average ranks of the two groups in the dimensional measurement of emotional regulation difficulties, and the differences were in favor of the experimental group, and there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the averages of the ranks of the degrees Members of the experimental group in the pre- and post-measurements, and the differences were in favor of the post-measurement, in addition to the absence of statistically significant differences between the dimensional and tracking measurements of the experimental group, and this indicates the effectiveness of the program in reducing the difficulties of emotional regulation and the survival of its impact, and in light of the results of the research, the researcher developed a number of recommendations and proposals to benefit from them.
 

الكلمات الرئيسية