مستخلص: هدف البحث الحالي إلى بناء وتقنين مقياس وحدة الإدراك العقلي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس، والتعرف على مستوى وحدة الإدراك العقلي لدىهم ، والكشف عن الفروق تبعا لعدد من المتغيرات الديموجرافية (الدرجة العلمية – التخصص) ، وتكونت عينة الدراسة من(240) مشاركًا من أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة, تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (24- 70 ) عام بمتوسط حسابي (36,635), وانحراف معياري (10,561) من أعضاء هيئة التدريس جامعة الأزهر ، واستخدمت الباحثة مقياس وحدة الإدراك العقلي اعداد / الباحثة ، وتوصَّلت نتائج البحث الى تمتع المقياس بدلالات صدق وثبات مرتفعة ، حيث حصل المقياس على مؤشرات صدق بإستخدام التحليل التوكيدي كشفت عن جودة مطابقة مرتفعة ، كما ترواحت قيم الثبات مابين (0,763- 0,882), وللدرجة الكلية (0,895) ، وكشفت هذه النتائج عن صلاحية المقياس للاستخدام بصورته النهائية والمكون من 80 موقفا موزعة على ستة أبعاد ، كما كشفت النتائج عن ارتفاع مستوى وحدة الإدراك العقلي لدى أعضاء هيئة التدريس، وعدم وجود فروق تبعا ( للدرجة العلمية - التخصص) ، وانتهى البحث بمجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء ما توصَّل إليه من نتائج. الكلمات المفتاحية: وحدة الإدراك العقلي - نظرية الجشطلت - التقنين Constructing and standardizing a scale for mental perception unity among a sample of faculty members at Al-Azhar University Abstract: The current research aimed to build and standardize a scale of mental cognition unity among a sample of faculty members, identify their level of mental cognition unity, and reveal differences according to a number of demographic variables (academic degree - specialization). The study sample consisted of (240) participants from faculty members and auxiliary staff, their ages ranged between (24-70) years with an arithmetic mean of (36.635) and a standard deviation of (10.561) from faculty members at Al-Azhar University. The researcher used the mental cognition unity scale prepared by the researcher. The research results concluded that the scale has high validity and reliability indicators, as the scale obtained validity indicators using confirmatory analysis that revealed a high quality of conformity, and the reliability values ranged between 0.763-0.882, and for the total score (0.895). These results reveal the validity of the scale for use in its final form, which consists of 80 situations distributed over six dimensions. The results showed a high level of mental cognition among faculty members, and no differences according to scientific degree - specialization. The research concluded with a set of recommendations and proposed research in light of the results reached. Key word : The mental cognition unit- The Gestalt theory - standardizing.
الصفتي, مرفت عبد الحميد علي. (2025). بناء وتقنين مقياس وحدة الإدراك العقلي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الازهر. مجلة الإرشاد النفسي, 82(2), 619-682. doi: 10.21608/cpc.2025.420745
MLA
مرفت عبد الحميد علي الصفتي. "بناء وتقنين مقياس وحدة الإدراك العقلي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الازهر", مجلة الإرشاد النفسي, 82, 2, 2025, 619-682. doi: 10.21608/cpc.2025.420745
HARVARD
الصفتي, مرفت عبد الحميد علي. (2025). 'بناء وتقنين مقياس وحدة الإدراك العقلي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الازهر', مجلة الإرشاد النفسي, 82(2), pp. 619-682. doi: 10.21608/cpc.2025.420745
VANCOUVER
الصفتي, مرفت عبد الحميد علي. بناء وتقنين مقياس وحدة الإدراك العقلي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الازهر. مجلة الإرشاد النفسي, 2025; 82(2): 619-682. doi: 10.21608/cpc.2025.420745