فعالية استخدام الارشاد الأكاديمي التفاعلي في تنمية الدافع المعرفي والتحصيل الدراسي لدى طلاب كلية التربية النوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي المساعد- كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الزقازيق

2 مدرس علم النفس -الجامعة العمالية – فرع الزقازيق

المستخلص

المستخلص:
يهدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية استخدام الارشاد الأكاديمي التفاعلي في تنمية الدافع المعرفي والتحصيل الدراسي لدى طلاب كلية التربية النوعية، وتكونت العينة من (4) أعضاء هيئة التدريس ممن يدرسون مقرري علم نفس النمو وعلم النفس الاجتماعي بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق، منهم (2) يطبقون الارشاد الالكتروني التفاعلي، (2) يطبقون الارشاد التقليدي، وقد روعي في اختيار هؤلاء الأعضاء التكافؤ والاتساق من حيث عدد سنوات الخبرة، والنوع، والمؤهل الدراسي، وتكونت عينة الطلاب من (469) طالبا وطالبة بالمستويين الثاني والرابع بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق، منهم (219) يتلقون الارشاد الأكاديمي التفاعلي، و(250) يتلقون الارشاد الأكاديمي التقليدي، مقسمين إلي(284) طالبة و(185) طالبا، موزعين(231) بالمستوى الثاني و(238) بالمستوى الرابع، منهم(190) بشعبة تكنولوجيا التعليم و(279) بالشعب الأخرى، وجمعيهم من ذوي التحصيل المتوسط في مقرري علم نفس النمو وعلم النفس الاجتماعي، بلغ متوسط أعمارهم (20,4)عاما، بانحراف معياري (2,7)، شملت الأدوات؛ استبيان أسلوب الارشاد، ومقياس الدافع المعرفي، وهما من إعداد الباحثان، والدرجات التحصيلية لنهاية الترم لطلاب العينة في مقرري علم نفس النمو وعلم النفس الاجتماعي، واشارت النتائج إلى  وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوي دلالة 0,01 بين المجموعتين في مقياس الدافع المعرفي وأبعاده الفرعية ، وكذلك التحصيل الدراسي لصالح مجموعة طلاب الارشاد الأكاديمي التفاعلي، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الطلاب والطالبات مجموعة الارشاد الأكاديمي التفاعلي في الدرجة الكلية لمقياس الدافع المعرفي وأبعاده الفرعية، وكذلك التحصيل الدراسي، فيما توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوي دلالة 0,01 وفق نوع الشعبة (تكنولوجيا تعليم / الشعب الأخرى) في الدرجة الكلية لمقياس الدافع المعرفي وأبعاده الفرعية وكذلك التحصيل الدراسي لصالح طلاب شعبة تكنولوجيا التعلم، ووفق المستوى الدراسي  (الثاني / الرابع) لصالح طلاب المستوى الثاني .
 
الكلمات المفتاحية: الارشاد الأكاديمي التفاعلي-  الدافع المعرفي - التحصيل الدراسي.
The effectiveness of using interactive academic counseling in developing cognitive motive and scholastic achievement among Faculty of Specific Education students
Abstract: The current study aims to verify of the effectiveness of using interactive academic counseling in developing cognitive motive and scholastic achievement among Faculty of Specific Education students. The sample consisted of (4) faculty members who study developmental psychology and social psychology courses at the Faculty of Specific Education, Zagazeg University, including (2) faculty members applying interactive academic counseling, (2) faculty members applying traditional counseling, members are equal in experience years (6 -10) years and gender; All female, and qualifications; a doctorate in educational psychology from education faculties, in addition to commitment, perseverance and responsibility. The sample of students included (469) male and female students in the second and fourth levels at the Faculty of Specific Education, Zagazig University, (219) of them receive interactive academic counseling,(250) traditional counseling (284) female, (185) male, (231) at the second level, (238) at the fourth level, (190) learning technology, and (279) other specialties. All of them were of average achievement in educational courses, their average age (20.4) years, with a standard deviation (2.7). Tools included; the method counseling questionnaire, and the cognitive motivation scale, which were prepared by researchers, the achievement scores in the courses of developmental psychology and social psychology at the end of the term. The results concluded; there were statistically significant differences at the level of significance of 0.01 between  the two groups in the cognitive motive scale and its sub-dimensions, as well as scholastic achievement in favor of the interactive academic counseling students, There are no statistically significant differences between male and female, the interactive academic counseling, in the total score of the cognitive motive scale and its sub-dimensions, as well as scholastic achievement, there are statistically significant differences at the level of significance of 0.01 according to the Specialization type (education technology / other specialties) in the total score of the cognitive motivation scale and its sub-dimensions, as well as scholastic achievement in favor of the students of the learning Technology, and according to the academic level (second / fourth) in favor of second-level students.
Keywords: interactive academic counseling - cognitive motive - scholastic achievement.