الاسهام النسبي للمرونة المعرفية والكفاءة الذاتية للتعلم في التنبؤ بمواجهة الضغوط الأكاديمية لدى طلبة الجامعة المتفوقين والمتعثرين دراسيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارك - جامعة الطائف

المستخلص

الملخص العربي:
يهدف البحث الحالي الي دراسة مدي الاسهام النسبي لكل من المرونة المعرفية والكفاءة الذاتية في التنبؤ بالضغوط الاكاديمية لطلبة الجامعة المتفوقين والمتعثرين. تكونت عينة البحث من (236) طالب وطالبة مقسمين إلى (100 متعثرين- 136متفوقين)، قامت الباحثة بإعداد مقاييس البحث (مقياس المرونة المعرفية- مقياس الضغوط الأكاديمية- مقياس الكفاءة الذاتية للتعلم) . و خلصت نتائج الدراسة الي انه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضغوط النفسية لصالح عينة طلبة الجامعة المتفوقين وهو ما يعبر انخفاض الضغوط النفسية بمتوسط (5.518) عند مستوى دلاله (0.01)، لدى مجموعة طلبة جامعة الطائف  بينما أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0.01  في كل من المرونة النفسية والكفاءة الذاتية للتعلم لصالح مجموعة المتفوقين دراسيا حيث بلغت قيمة (ت) للفروق بين المتوسطين (34.00) بمستوى دلالة (0.01) ، و توجد علاقة ارتباطية سالبة دالة احصائياً عند مستوى دلاله (0,01) بين المرونة المعرفية والضغوط الأكاديمية، كما نوجد علاقة ارتباطية سالبة دالة احصائياً عند مستوى دلاله (0,01) بين الكفاءة الذاتية للتعلم والضغوط الأكاديمية ، ايضا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات الطلبة المتفوقين والمتعثرين في المرونة المعرفية والكفاءة الذاتية لصالح الطلبة المتفوقين، بينما توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات الطلبة المتفوقين والمتعثرين في الضغوط الأكاديمية لصالح الطلبة ذوي المتوسط الأعلى في الضغوط الأكاديمية وهم الطلبة المتعثرين، وأكد البحث اسهام المرونة المعرفية نسبياً في التنبؤ بالضغوط الأكاديمية ، وكذلك اسهام الكفاءة الذاتية للتعلم في التنبؤ بالضغوط الأكاديمية لدى عينة البحث.
الكلمات المفتاحية: المرونة المعرفية- الكفاءة الذاتية للتعلم- الضغوط الأكاديمية- المتفوقين- المتعثرين- طلبة الجامعة.   
 Abstract:
The current research aims to study the extent of the relative contribution of each of the cognitive flexibility and self-efficacy in predicting the academic pressures of the outstanding and Academically underachieving students university students. The research sample consisted of (236) male and female students divided into (100 defaulters - 136 outstanding students). The researcher prepared research measures (a measure of cognitive flexibility - a measure of academic stress - a measure of self-efficacy for learning). The results of the study concluded that there are statistically significant differences in psychological pressures in favor of a sample of outstanding university students, which reflects a decrease in psychological pressures with an average of (5.518) at the level of significance (0.01), among a group of Taif University students, while the results revealed that there are statistically significant differences. At the level of significance of 0.01 in each of the psychological resilience and self-efficacy for learning in favor of the group of academically outstanding students, where the value of (T) for the differences between the two averages reached (34.00) at the level of significance (0.01), and there is a negative correlation statistically significant at the level of significance (0.01). Between cognitive flexibility and academic stress, we also find a statistically significant negative correlation at the level of significance (0.01) between the self-efficacy of learning and academic stress. Outstanding students, while there are statistically significant differences at the level (0.01) between the average scores of the outstanding and failing students in the academic pressures in favor of the students with the highest average in the academic pressures and they are the defaulting students. To learn to predict the academic pressures of the research sample.
 
Keywords: cognitive flexibility - self-efficacy for learning - academic pressures - outstanding students - Academically underachieving students- university students.

الكلمات الرئيسية