الاسهام النسبي لأنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية في التنبؤ بكفاءة التمثيل المعرفي بتخصصات مختلفة لدى عينة من الطلاب الفائقين والعاديين بالمرحلة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي -كلية التربية النوعية جامعة دمياط

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة إسهام كلاً من أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية في التنبؤ بكفاءة التمثيل المعرفي لدي عينة الدراسة، والكشف عن الفروق بين الطلاب المتفوقين والعاديين في أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية وكفاءة التمثيل المعرفي، والكشف عن الفروق بين الطلاب المتفوقين أكاديمياً والعاديين في التخصصات المختلفة في(أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية وكفاءة التمثيل المعرفي)، والتعرف على العلاقة بين أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية وكفاءة التمثيل المعرفي لدى عينة الدراسة، وكذلك التعرف على أثر التفاعل بين أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية على كفاءة التمثيل المعرفي، وتكونت عينت الدراسة من (241) طالب وطالبة بأعمار زمنية تتراوح بين (21 - 24) بمتوسط عمر زمني (22.59) عاماً، وانحراف معياري (1.07)، مقسمة على مجموعتين، المجموعة الأولى (الفائقين) وعددها (119) طالب وطالبة، والمجموعة الثانية (العاديين) وعددها (122) طالباً وطالبة، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، واستخدمت الباحثة مقياساً لأنماط الاستثارة الفائقة (إعداد الباحثة)، ومقياس الابتكارية الانفعالية (إعداد الباحثة)، ومقياس كفاءة التمثيل المعرفي (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين أنماط الاستثارة الفائقة الابتكارية الانفعالية وكفاءة التمثيل المعرفي لدى كلاً من الطلاب (الفائقين والعاديين)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الطلاب الفائقين في أنماط الاستثارة الفائقة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب( الفائقين، العاديين) في الابتكارية الانفعالية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الطلاب الفائقين في كفاءة التمثيل المعرفي، ووجود فروق بين الطلاب (العاديين والفائقين) لصالح الفائقين في تخصص (الحاسب الآلي – والاقتصاد المنزلي) في أنماط الاستثارة الفائقة وكفاءة التمثيل المعرفي وعدم وجود فروق بينهم في باقي التخصصات (الاعلام التربوي والتربية الفنية والموسيقية)، عدم وجود فروق بين(الطلاب الفائقين والعاديين) في الابتكارية الانفعالية يعزى لمتغير التخصص، وعدم وجود فروق بين(الطلاب الفائقين والعاديين) في الابتكارية الانفعالية يعزى لمتغير التخصص، كما تُسهم كلاً من أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية إسهامًا دالاً احصائيًا في التنبؤ بكفاءة التمثيل المعرفي لدى طلاب العينة"، كما أن هناك تأثير لكلاً من أنماط الاستثارة الفائقة والابتكارية الانفعالية معاً على كفاءة التمثيل المعرفي لدى طلاب العينة.
     The study aimed to identify the degree of the contribution of each of the overexcitability patterns and emotional creativity in predicting the efficiency of cognitive representation in the study sample, and to reveal the differences between the outstanding and ordinary students in the patterns of emotional creativity and overexcitability patterns and the efficiency of cognitive representation, and to reveal the differences between academically outstanding and ordinary students in disciplines The different types of (patterns of hyper-excitement, emotional creativity, and efficiency of cognitive representation), and to identify the relationship between overexcitability patterns, emotional creativity, and efficiency of cognitive representation in the study sample, as well as to identify the impact of the interaction between patterns of overexcitability patterns and emotional creativity on the efficiency of cognitive representation, and the study sample consisted of (241) male and female students With ages ranging from (21-24), with an average age of (22.59) years, and a standard deviation (1.07), divided into two groups, the first group (excellent) and the number is (119) male and female students and the second group (ordinary) and the number is (122) male and female students and the researcher used the comparative descriptive approach, and the researcher used a measure of overexcitability patterns (prepared by the researcher), a measure of emotional creativity (prepared by the researcher) and a measure of efficiency of cognitive representation (prepared by the researcher), There are statistically significant differences in favor of outstanding students in overexcitability patterns, and there are no statistically significant differences between students (excellent or normal) in emotional creativity, and there are statistically significant differences in favor of outstanding students in efficiency. Cognitive representation, and the existence of differences between students (ordinary and outstanding) in favor of outstanding students in the specialization (computer - and home economics) in overexcitability patterns and efficiency of cognitive representation, and there are no differences between them in the rest of the disciplines (educational media, art and music education), and there are no differences between (students Superior and ordinary students) in emotional creativity due to the variable of specialization, and there were no differences between (excellent and ordinary students) in emotional creativity due to the variable of specialization, and both overexcitability patterns and emotional creativity contribute statistically in predicting the efficiency of cognitive representation among the sample students, There is also an effect of overexcitability patterns and emotional creativity together on the efficiency of cognitive representation among the students in the sample.                                                                                             

الكلمات الرئيسية