تقدير الذات وعلاقته بالصمود الأكاديمي لدى المراهقين من طلبة المدارس الثانوية بمدينة الرياض.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية - كلية العلوم الاجتماعية/ قسم علم النفس

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة الكشف عن العلاقة بين تقدير الذات والصمود الأكاديمي لدى المراهقين من طلبة المدارس الثانوية بمدينة الرياض، تكونت عينة الدراسة من (171)، منهم (95) مستجيباً من الذكور بنسبة 55.5%، و(76) مستجيباً من الإناث بنسبة 44.4%، ولقد قام الباحث باتباع المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة، تم استخدام مقياس تقدير الذات للغامدي (2009)، ومقياس Cassidy,2016 للصمود الأكاديمي، تعريب كل من أبي بكر، وعبد الرسول (2020) كأدوات للدراسة ، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود ارتباط موجب دال احصائياً عند مستوى (0.01) بين الصمود الأكاديمي وتقدير الذات لدى المراهقين من طلبة المدارس الثانوية بمدينة الرياض، كما توصلت إلى أن المراهقين من طلبة المدارس الثانوية بمدينة الرياض يتمتعون بمستوى مرتفع من تقدير الذات والصمود الأكاديمي، في المقابل أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول مقياس (تقدير الذات بأبعاده) باختلاف متغير التخصص الدراسي ومتغير النوع، ماعدا بعد" الاتجاه الدراسي" وكانت الفروق لصالح الإناث أي أن الطالبات توجههن الدراسي مرتفع أكثر من الطلاب،  وأيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول مقياس (الصمود الأكاديمي بأبعاده) باختلاف متغير التخصص الدراسي ومتغير النوع، كما كشفت الدراسة على أنه يمكن التنبؤ بالصمود الأكاديمي بشكل دال احصائياً من خلال تقدير الذات لدى المراهقين من طلبة المدارس الثانوية بمدينة الرياض، فيما عدا بعد الاتجاه نحو الذات، لأنه غير دال إحصائياً. وقد أوصى الباحث بعدد من التوصيات بناءً على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج.
الكلمات المفتاحية: تقدير الذات – الصمود الأكاديمي.
Abstract:
 
 This study aimed to reveal the relationship between self-esteem and academic resilience among adolescent secondary school students in Riyadh. The sample of the study consisted of (171), of whom (95) respondents were males with a rate of 55.5%, and (76) respondents were females with a rate of 44.4%. The researcher followed the descriptive analytical approach as a method for the study, the self-esteem scale of Al-Ghamdi (2009), and the Cassidy, 2016 scale of academic resilience were used, the Arabization of Abu Bakr and Abdel-Rasoul (2020) as tools for the study, and the results of the study resulted in a statistically significant positive correlation At the level of (0.01) between academic resilience and self-esteem among adolescent secondary school students in Riyadh, it also found that adolescents from secondary school students in Riyadh enjoy a high level of self-esteem and academic resilience, in contrast, the study showed that there were no statistically significant differences in The level of statistical significance is (0.05) or less in the responses of the study sample members about the (self-esteem and its dimensions) scale according to the variable of academic specialization and the variable of gender, except for the “study orientation” dimension, and the differences were in favor of females, meaning that the students passed their academic orientation Indeed, more students, and also the absence of statistically significant differences at the level of statistical significance (0.05) or less in the responses of the study sample about the scale (academic resilience in its dimensions) according to the variable of academic specialization and the variable of gender. The study also revealed that academic resilience can be predicted in a significant way. Statistically, through the self-esteem of adolescents from high school students in Riyadh, except for the dimension of attitude towards self, because it is not statistically significant. The researcher recommended a number of recommendations based on the findings of the study.
Keywords: self-esteem - academic resilience
 

الكلمات الرئيسية