فعالية برنامج إرشادى معرفى سلوكى لتنمية التفكير الإيجابى وخفض اجترار الأفكار السلبية لدى طلاب الجامعة The Effectiveness of a Cognitive behavioral Counseling Program in Enhancing Positive Thinking and Reducing Negative Thought Rumination among University Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة أسوان

المستخلص

المستخلص
يهدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي قائم على مجموعة من الاستراتيجيات النفسية (إعادة البناء المعرفي، اليقظة الذهنية، مهارات حل المشكلات، التشتيت البنّاء، تمارين الاسترخاء والكتابة الإيجابية) في تنمية التفكير الإيجابي وخفض اجترار الأفكار السلبية لدى عينة من طلاب الجامعة. وتكونت عينة البحث من (30) طالبًا وطالبة من طلاب الجامعة تراوحت أعمارهم بين (18–19) سنة بمتوسط (18.60) سنة وانحراف معياري (0.498). تم تقسيم العينة إلى مجموعتين متكافئتين: تجريبية (ن=15) وضابطة (ن=15). واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين (تجريبية وضابطة) وقياسات قبلية وبعدية وتتبعية، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس التفكير الإيجابي، ومقياس اجترار الأفكار السلبية، والبرنامج الإرشادي من إعداد الباحثة. وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما ظهرت فروق دالة بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح البعدي، مما يؤكد فعالية البرنامج في رفع مستوى التفكير الإيجابي وخفض اجترار الأفكار السلبية، بينما لم تظهر فروق بين القياسين البعدي والتتبعي، مما يشير إلى استمرار أثر البرنامج.
الكلمات المفتاحية: البرنامج الإرشادى، التفكير الإيجابي، اجترار الأفكار السلبية، طلاب الجامعة.
Abstract
The present study aimed to verify the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program based on a set of psychological strategies — namely cognitive restructuring, mindfulness, problem-solving skills, constructive distraction, relaxation exercises, and positive writing — in developing positive thinking and reducing rumination of negative thoughts among a sample of university students.The study sample consisted of 30 male and female university students, aged between 18 and 19 years, with a mean age of 18.60 years and a standard deviation of 0.498. The sample was divided into two groups: an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). The researcher employed a quasi-experimental design involving two groups (experimental and control) with pre-test, post-test, and follow-up measurements. The study tools included the Positive Thinking Scale, the Negative Thought Rumination Scale, and the counseling program developed by the researcher. The results revealed statistically significant differences between the mean ranks of the two groups in the post-test, in favor of the experimental group. Significant differences were also found between the pre- and post-test scores of the experimental group, in favor of the post-test, confirming the program’s effectiveness in enhancing positive thinking and reducing negative thought rumination. However, no significant differences were observed between the post-test and follow-up measurements, indicating the sustained impact of the program over time.
Keywords: Cognitive behavioral Counseling Program, Positive thinking, Rumination of negative thoughts, University Students
 

الكلمات الرئيسية