" صعوبات التنظيم الانفعالي كمنبئ باضطراب الشراء القهري لدى عينة من طلبة الجامعة" Difficulties in Emotion Regulation as a Predictor of Compulsive Buying Disorder among a Sample of University Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة أسوان

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالى إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين صعوبات التنظيم الانفعالى والشراء القهرى لدى عينة الدراسة ، تكونت عينة الدراسة من(200) طالبا وطالبة تراوحت أعمارهم بين(18-24)  عام واستخدمت الأدوات الآتية : مقياس صعوبات التنظيم الانفعالى إعداد Bjurerg et al ,2016)) ترجمة عادل سيد عبادى  ، مقياس الشراء القهرى إعداد الباحثة وأسفرت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ( طردية ) دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01)بين درجات الطلاب على مقياس التنظيم الانفعالى ودرجاتهم على مقياس الشراء القهرى، وتوصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات الذكور والإناث من طلاب الجامعة  على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالى ، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات الذكور والإناث من طلاب الجامعة  على مقياس الشراء القهرى ،كما توصلت لعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات طلاب التخصصات العلمية والأدبية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالى ،وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات طلاب التخصصات العلمية والأدبية على مقياس الشراء القهرى، إسهام صعوبات التنظيم الانفعالى فى التنبؤ بالشراء القهرى لدى عينة الدراسة
الكلمات المفتاحية : صعوبات التنظيم الانفعالى ، الشراء القهرى ، طلاب الجامعة
Abstract
Difficulties in Emotion Regulation as a Predictor of Compulsive Buying Disorder among a Sample of University Students
The current study aimed to identify the nature of the relationship between emotional regulation difficulties and compulsive buying among the study sample. The sample consisted of 200 male and female university students, aged between (18-24) years. The following tools were used: the Difficulties in Emotion Regulation Scale prepared by Bjurerg et al. (2016), translated by Adel Sayed Abady, and the Compulsive Buying Scale prepared by the researcher. The study results revealed a statistically significant positive correlation at the 0.01 significance level between students' scores on the Emotional Regulation Difficulties Scale and their scores on the Compulsive Buying Scale. The study also found no statistically significant differences between the mean scores of male and female university students on the Emotional Regulation Difficulties Scale, and no statistically significant differences between the mean scores of male and female university students on the Compulsive Buying Scale. Moreover, no statistically significant differences were found between the mean scores of students from scientific and literary disciplines on the Emotional Regulation Difficulties Scale, and no statistically significant differences were found between the mean scores of students from scientific and literary disciplines on the Compulsive Buying Scale. Additionally, emotional regulation difficulties were found to significantly contribute to predicting compulsive buying among the study sample
Keywords: Difficulties in Emotion Regulation, Compulsive Buying Disorder, University Students.

الكلمات الرئيسية