نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
مدرس الصحة النفسية – كلية التربية – جامعة أسـيوط
المستخلص
المستخلص:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة الإسهام النسبي للثالوث المضيء في الشخصية ورأس المال النفسي في التنبؤ بالرفاهية النفسية لدى طلاب كلية التربية، شملت العينة الأساسية (547) طالباً وطالبة، بمتوسط عمري قدره (20.71) عاماً، وانحراف معياري قدره (1.16)، واستُخدمت الأدوات التالية : (1) مقياس الثالوث المضيء في الشخصية "إعداد (Kaufman, Yaden, Hyde, & Tsukayama,2019) وترجمة وتعريب الباحث"، و(2) مقياس رأس المال النفسي المنقح "إعداد(Dudasova, Prochazka, Vaculik, & Lorenz,2021) وترجمة وتعريب الباحث"، و(3) مقياس الرفاهية النفسية "إعداد(Ryff & Keyes,1995) وترجمة وتعريب الباحث"، وبالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين درجات الطلاب "عينة الدراسة" على كلّ من مقياس الثالوث المضيء في الشخصية ومقياس رأس المال النفسي المنقح، ودرجاتهم على مقياس الرفاهية النفسية، كما كشفت الدراسة وجود تأثير دال إحصائياً للمتغيرات المستقلة (الإيمان بالإنسانية، الأمل، التفاؤل، الإنسانية، الكفاءة الذاتية، الكانطية، الصمود) في التنبؤ بمتغير الرفاهية النفسية، وتوصلت الدراسة إلى فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغير النوع في الثالوث المضيء في الشخصية لصالح الإناث، وفي الكفاءة الذاتية، الصمود، التفاؤل، والدرجة الكلية على مقياس رأس المال النفسي المنقح لصالح الذكور، مع غياب الفروق في الأمل، والرفاهية النفسية لدى طلاب كلية التربية "عينة الدراسة"، وفي ضوء النتائج، قدم الباحث بعض التوصيات والبحوث المقترحة.
الكلمات المفتاحية : الثالوث المضيء في الشخصية – رأس المال النفسي، الرفاهية النفسية.
The Relative Contribution of the Light Triad of Personality and Psychological Capital in Predicting Psychological Well-Being
among Faculty of Education Students
Abstract:
The current study aimed to examine the degree of the relative contribution of the Light Triad of Personality and Psychological Capital in predicting psychological well-being among students of the Faculty of Education, The main sample included (547) male and female students, with a mean age of (20.71) years and a standard deviation of (1.16), The following tools were used : (1) The Light Triad of Personality Scale (developed by Kaufman, Yaden, Hyde, & Tsukayama, 2019; translated and Arabized by the researcher), (2) The Revised Psychological Capital Scale (developed by Dudasova, Prochazka, Vaculik, & Lorenz, 2021; translated and Arabized by the researcher), and (3) The Psychological Well-Being Scale (developed by Ryff & Keyes, 1995; translated and Arabized by the researcher). Based on the descriptive-analytical approach, the results revealed a statistically significant positive correlation between the students’ scores “study sample” on both the Light Triad of Personality Scale and the Revised Psychological Capital Scale, and their scores on the Psychological Well-Being Scale, The study also revealed a statistically significant effect of the independent variables (faith in humanity, hope, optimism, humanism, self-efficacy, Kantianism, and resilience) in predicting the variable of psychological well-being, The study found statistically significant differences according to gender in the Light Triad of Personality in favor of females, and in self-efficacy, resilience, optimism, and the total score on the Revised Psychological Capital Scale in favor of males, with no differences found in hope and psychological well-being among students of the Faculty of Education “study sample”. In light of the results, the researcher presented some recommendations and proposed research.
Keywords: Light Triad of Personality – Psychological Capital – Psychological Well-being.
الكلمات الرئيسية