الخصائص السيكومترية لمقياس تشخيص صعوبات التعبير الكتابي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة عين شمس

2 مدرس التربية الخاصة كلية التربية – جامعة عين شمس

3 باحث ماجستير - قسم التربية الخاصة كلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث:
     هدف البحث إلى إعداد مقياس لتشخيص صعوبات التعبير الكتابي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي؛ إذ تكون من اختبار للتعبير الكتابي وقائمة لمعايير التصحيح وُضِعَتْ في ضوء المجال السادس (الكتابة) من مجالات وثيقة المستويات المعيارية لمحتوى مادة اللغة العربية للتعليم قبل الجامعي (الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد، 2009)، وبعد حصر مهارات التعبير الكتابي المتضمنة في كتابي اللغة العربية المقررين على تلاميذ الصفين الأول والثاني الإعدادي، وقد تضمن المقياس في صورته النهائية (۳) موضوعات للتعبير الكتابي يتم تصحيحها في ضوء (13) معيارًا، وتم عرض كل من: موضوعات اختبار التعبير الكتابي وقائمة معايير التصحيح على مجموعة من الخبراء والمتخصصين، وقد تراوحت نسب اتفاق السادة المحكمين بين (81,8% - 90,9%) مما أسفر عن الإبقاء على موضوعات الاختبار دون تعديل، مع حذف بعض معايير التصحيح وتعديل صياغة بعضها الآخر، وللتحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس قام الباحثون بتطبيقه على (172) تلميذًا وتلميذةً بالصف الثاني الإعدادي بالعام الدراسي 2023 – 2024م بكل من: مدرسة النقراشي الإعدادية ومدرسة حدائق القبة الإعدادية بمحافظة القاهرة، وقد بلغ متوسط أعمارهم الزمنية (13,8) بانحراف معياري (0,437). وأسفرت نتائج البحث عن أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الصدق والثبات والاتساق الداخلي وأنه صالح للاستخدام في البحوث العلمية.
الكلمات المفتاحية: مقياس؛ تشخيص؛ صعوبات التعبير الكتابي؛ الكتابة؛ المرحلة الإعدادية
Written Expression Difficulties Diagnostic Scale




Prof. Dr. Amin Sabry
Educational Psychology Professor
Faculty of Education
Ain Shams University


Dr. Mohamed Fouad
Special Education Lecturer Faculty of Education
Ain Shams University


Omar Mahmoud
Master's researcher - Special Education Department -
Faculty of Education
Ain Shams University




 Abstract:
       This research aimed to develop a scale to diagnose written expression difficulties among second-year preparatory schools students. It consisted of a written expression test in addition to a list of correction criteria that were developed in light of the sixth field (writing) of the document of standard levels for the content of the Arabic language subject for pre-university education (National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education, 2009), and after limiting the written expression skills included in the Arabic language books prescribed for students in the first and second grades of preparatory school. The scale included in its final form (3) topics for written expression that are corrected in light of (13) standards. Both the topics of the written expression test and the list of correction criteria were presented to a group of experts and specialists to verify their validity. The opinions of the honorable arbitrators resulted in keeping the test topics without modification, with the deletion of some correction criteria and modifying the wording of others. To verify the psychometric properties of the scale, the researchers administered it to (172) male and female students in the second grade of preparatory school in the academic year 2023-2024 AD in both: Al-Naqrashi Preparatory School and Hadayek El-Qobba Preparatory School in Cairo Governorate. Their average ages was (13.8) with a standard deviation of (0.437). The results showed that the scale has a high degree of validity and reliability, and is suitable for use in scientific research.
Keywords: Scale; Diagnosis; Difficulties of written expression; Writing; Preparatory stage

الكلمات الرئيسية