البنية العاملية لمقياس الذكاء الذاتي للمخاطر ومدى تكافؤ قياسه عبر بعض المتغيرات الديموجرافية لدى الطلاب المصريين والوافدين بكلية الدراسات العليا للتربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى ترجمة وتعريب مقياس الذكاء الذاتي للمخاطر، وفحص بنيته العاملية ومدى تكافؤ قياسه لدى عينة مكونة من (799) من الطلاب المصريين والوافدين بكلية الدراسات العليا للتربية-جامعة القاهرة من تخصصات العلوم الإنسانية والطبيعية ومن الجنسين (ذكور/إناث) طبق عليهم المقياس خلال العام الجامعي 2022/2023، وتم استخدام التحليل العاملي التوكيدي للكشف عن البنية العاملية للمقياس، والتحليل العاملي التوكيدي متعدد المجموعات لاختبار تكافؤ القياس عبر المجموعات بواسطة برنامج (MPLUS 8)، أظهرت نتائج التحليل العاملي التوكيدي أن مؤشرات المطابقة جاءت ضمن الحدود المقبولة حيث بلغ مؤشر المطابقة المقارن (0.91)، مؤشر تاكر-لويس (0.90)، وجذر متوسط مربع خطأ الاقتراب (0.078)، وجذر متوسط مربع البواقي المعياري (0.069)، مما يؤكد الصدق البنائي للمقياس، وأسفرت النتائج عن تحقق التكافؤ الشكلي والمتري والتدريجي بين مجموعتي (ذكور/إناث) وبين مجموعتي (علوم طبيعية/علوم إنسانية) وبين مجموعتي(المصريين/الوافدين)، وقد أسفرت الدراسة الحالية عن مقياس جديد للبيئة العربية يمكن استخدامه من قبل المتخصصين في المجال النفسي والتربوي في تحديد درجة الذكاء الذاتي للمخاطر لدى البالغين من مختلف الفئات العمرية لوضع العديد من البرامج التربوية  لتحسين هذا النوع من الذكاء.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الذاتي للمخاطر، البنية العاملية، تكافؤ القياس، طلاب الدراسات العليا للتربية (مصريين-ووافدين)
Factorial Structure of the Subjective Risk Intelligence Scale and Its Measurement Invariance Across Selected Demographic Variables among Egyptian and International Students at the Faculty of Graduate Studies for Education
 Dr Doaa Ahmed Mohamed Haridy
Lecturer of Educational Psychology
Faculty of Graduate Studies for Education
Cairo University
Abstract
The present study aimed to translate and culturally adapt the Subjective Risk Intelligence Scale (SRIS) into Arabic and to examine its factorial structure and measurement invariance. A sample of 799 postgraduate students (Egyptian nationals and international students from Saudi Arabia and Kuwait) enrolled at the Faculty of Graduate Studies for Education, Cairo University, during the 2022/2023 academic year participated in the study. The respondents represented both humanities and natural-science majors and included male and female students. Confirmatory factor analysis (CFA) and multigroup CFA were conducted with Mplus 8. Fit indices for the four-factor model were within acceptable thresholds—Comparative Fit Index (CFI = 0.91), Tucker-Lewis Index (TLI = 0.90), Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA = 0.078), and Standardized Root Mean Square Residual (SRMR = 0.069)—supporting the construct validity of the Arabic SRIS. Measurement-invariance testing revealed: Configural, metric, and scalar invariance across gender (male vs. female), configural, metric, and scalar invariance across discipline (natural sciences vs. humanities), and configural, metric, and scalar invariance across nationality (Egyptians vs. international students). Overall, the study provides a psychometrically sound Arabic version of the SRIS that researchers and practitioners in psychology and education can employ to gauge adults’ subjective risk intelligence across diverse age groups and to design educational programs aimed at enhancing this form of intelligence.
Keywords: subjective risk intelligence; factorial structure; measurement invariance; postgraduate students; Egyptians; international students.

الكلمات الرئيسية