فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارات تقرير المصير لدى المراهقات ذوات الإعاقة العقلية وتحسين مهارتهن الحياتية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس التربية الخاصة كلية التربية - جامعة عين شمس

2 مدرس التربية الحاصة كلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص :
ترتبط مهارات تقرير المصير لدى الأشخاص ذوي الإعاقة ارتباطًا وثيقًا بالعيش المستقل والتوظيف والاستقلال وإمكانية التكامل الاجتماعي والوصول إلى المجتمع؛ ولذلك هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية مهارات تقرير المصير لدى المراهقات ذوات الإعاقة العقلية، وتحسين مهارتهن الحياتية من خلال البرنامج التدريبي، والتأكد من استمرار فاعلية البرنامج بعد مرور فترة زمنية محددة، وتكونت عينة الدراسة في صورتها النهائية من مجموعة كلية قوامها (10) مراهقات من ذوات الإعاقة العقلية البسيطة، وقد تراوحت أعمارهن ما بين (13-15سنة )، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس لمهارات تقرير المصير للفتيات ذوات الإعاقة العقلية  (إعداد الباحثين) ومقياس مهارات الحياة (إعداد الباحثين) والبرنامج التدريبي(إعداد الباحثين)، وأشارت النتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج الذي أعده الباحثان؛ لتنمية مهارات تقرير المصير للمراهقات ذوات الإعاقة العقلية ولتحسين مهاراتهن الحياتية.
الكلمات المفتاحية:
تقرير المصير – المهارات الحياتية – الإعاقة العقلية – البرنامج التدريبي- المراهقات.
The Effectiveness of a Training Program in Developing Self-Determination Skills and Improving Life Skills Among Adolescent Girls with Intellectual Disabilities
 
Prepared by
   Dr. Basma Osama El-Sayed Fouad                    Dr. Mohamed Fouad Abd El-Salam  
      Lecturer of Special Education
                          Lecturer of Special Education
Faculty of Education, Ain Shams University           Faculty of Education, Ain Shams University
Abstract
Self-determination skills among individuals with disabilities are closely linked to independent living, employment, autonomy, social inclusion, and community integration.
Therefore, the current study aimed to develop self-determination skills and improve life skills in adolescent girls with intellectual disabilities through a training program, as well as to verify the sustained effectiveness of the program after a specific period.
The final sample of the current study consisted of a total of 10 adolescent girls with mild intellectual disabilities, aged between 13 and 15 years. The study tools included: A self-determination skills scale for girls with intellectual disabilities (developed by the researchers), A life skills scale (developed by the researchers), The training program itself (developed by the researchers).
The results indicated the effectiveness of the training program in developing self-determination skills and improving life skills among the target group, as prepared by the researchers.
Keywords:
Self-determination – Life skills – Intellectual disability – Training program- Adolescent girls
 

الكلمات الرئيسية