قلق الامتحان وعلاقته بالضغوط النفسية لدى طالبات جامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير الآداب في الإرشاد النفسي كلية التربية-جامعة حائل

المستخلص

ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى قلق الامتحان ومستوى الضغوط النفسية لدى طالبات جامعة حائل، والعلاقة الارتباطية بين قلق الامتحان والضغوط النفسية لديهن. واستخدمت المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (354) طالبة من الطالبات المنتظمات في الدراسة بكليات متعددة من جامعة حائل، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة واستخدمت الباحثة كل من مقياس الضغوط النفسية (إعداد/ هيبة؛ وعبد السلام؛ وطه، 2023)، ومقياس قلق الامتحان (إعداد/ السنباطي؛ وعلي؛ والعقباوي، 2010). وأظهرت نتائج الدراسة وجود مستوى متوسط من كل من قلق الامتحان والضغوط النفسية لدى الطالبات، وجاء ترتيب الضغوط النفسية لديهن على النحو التالي: الضغوط الأكاديمية أعلى متوسط حسابي وقيمته (3.28) تلتها الضغوط الانفعالية بمتوسط حسابي قيمته (3.19)، تلتها الضغوط الاقتصادية بمتوسط حسابي قيمته (3.12)، تلتها الضغوط الاجتماعية بمتوسط حسابي قيمته (3.06)، في حين حصلت الضغوط الأسرية على أقل متوسط حسابي قيمته (2.85)، بينما جاء ترتيب جوانب قلق الامتحان على النحو التالي: الجانب النفسي والانفعالي أعلى متوسط حسابي وقيمته (3.16) تلاه الجانب العقلي المعرفي بمتوسط حسابي قيمته (3.03)، تلاه الجانب الاجتماعي بمتوسط حسابي قيمته (2.95)، تلاه الجانب الجسمي بمتوسط حسابي قيمته (2.84)، وأما علاقة قلق الامتحان بالضغوط النفسية فكانت علاقة ارتباطية قوية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01)، أي أنه كلما زادت الضغوط النفسية زاد قلق الامتحان، وكلما قلت الضغوط النفسية قل قلق الامتحان. وفي ضوء نتائج الدراسة تمت صياغة مجموعة من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: الضغوط النفسية- قلق الامتحان.
Exam anxiety and its relationship to psychological stress among female students at the University of Hail
 Abstract:
The study aimed to identify the level of exam anxiety and psychological stress among female students at Hail University, and the correlation between exam anxiety and psychological stress among them. The descriptive method was used, and the study sample consisted of (354) female students from regular students in various colleges at Hail University, they were selected by simple random method. The researcher used both the Psychological Stress Scale (prepared by/ Heiba ​​et al., 2023), and the Exam Anxiety Scale (prepared by/ Al-Sanbati; Ali; & Al-Aqabawi, 2010). The results showed an average level of both exam anxiety and psychological stress among female students. Stress was ranked as follows: academic stress had the highest arithmetic mean of (3.28), followed by emotional stress (3.19), followed by economic stress (3.12), followed by social stress (3.06), while family stress had the lowest arithmetic mean of (2.85). The aspects of exam anxiety were ranked as follows: the psychological and emotional aspect had the highest arithmetic mean of (3.16), followed by the cognitive mental aspect (3.03), followed by the social aspect (2.95), followed by the physical aspect (2.84). A strong statistically significant correlation at a significance level of (0.01) for the relationship between exam anxiety and psychological stress, it was, meaning that the more psychological stress increased, the more exam anxiety increased, and the less psychological stress decreased, the less exam anxiety decreased. In light of the study results, a set of recommendations were presented.
Kay words: Psychological stress- Exam anxiety.

الكلمات الرئيسية