برنامج قائم على الألعاب التفاعلية التمثيلية لتنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة كلية التربية - جامعة عين شمس

2 مدرس التربية الخاصة كلية التربية - جامعة عين شمس

3 باحثة ماجستير – قسم التربية الخاصة كلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى تنمية بعض لتنمية المهارات اللغوية لدي الاطفال ذوي اضطراب التوحد وذلك من خلال برنامج قائم على الالعاب التفاعلية التمثيلية تم إعداده والتحقق من فاعليته لهذا الغرض، في لتنمية المهارات اللغوية لدي الاطفال ذوي اضطراب التوحد، وتكونت عينة الدراسة من (۲۰) طفلاً وطفلة تتراوح نسبة ذكائهم ما بين (92-104)، وأعمارهم الزمنية بين ( 6-9 ) عام من الأطفال ذوي اضطراب التوحد، وبمتوسط عمري 7.6 سنة من مركز إرادة لتأهيل ذوي الاحتياجات الخاص بمدينة شبرا الخيمة بشبرا مصر، بمحافظة القاهرة، جمهورية مصر العربية.
وقد تم تقسيم هؤلاء الأطفال إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تضم (١٠) أطفال (9 ذكور، 1 انثى)، والأخرى ضابطة تضم (۱۰) أطفال (9 ذكور ، 1 انثى)، واستخدمت الدراسة عدة أدوات شملت مقياس ستانفورد بينيه الصورة الخامسة (تعريب وتقنين صفوت فرج، 2011)، مقياس اضطراب التوحد (إعداد عبد العزيز الشخص)، مقياس مهارات التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب التوحد في المرحلة العمرية من (6-9) سنوات (من تصميم الباحثة) ، مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي (إعداد عبد العزيز الشخص، 2013)،  برنامج بواقع عدد جلستين كل أسبوع مدة الجلسة (30) دقيقة قائم على الألعاب التفاعلية التمثيلة (من تصميم الباحثة).،وأسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية البرنامج  المستخدم في تنمية المهارات اللغوية لدي الاطفال ذوي اضطراب التوحد  موضع الدراسة لدى أطفال المجموعة التجريبية، والذي كان له أثر في تنمية المهارات اللغوية لديهم
الكلمات المفتاحية: الألعاب التفاعلية التمثيلية – المهارات اللغوية – الأطفال ذوي اضطراب التوحد.
Abstract:
Study Objectives:

Developing language skills in children with autism spectrum disorder through a program based on interactive role-playing games.
Reducing the impact of autism on communication processes by engaging children in interactive role-playing games, enabling them to articulate different words in various situations while interacting with their peers.
Enhancing both verbal and non-verbal communication in children with autism spectrum disorder through a program based on interactive role-playing games.

Study Hypotheses:

There are no statistically significant differences between the mean rank scores of the experimental and control groups in the pre-measurement of the language skills scale.
There are statistically significant differences between the mean rank scores of the control and experimental groups in the post-measurement of the language skills scale, in favor of the post-measurement of the experimental group.
There are statistically significant differences between the mean rank scores of the experimental group in the pre and post-measurements of the language skills scale, in favor of the post-measurement.
There are no statistically significant differences between the mean rank scores of the experimental group in the post-measurement and follow-up measurement of the language skills scale.

Study Procedures:

Study Methodology:

The current study adopts the experimental approach, where the training program serves as the independent variable, while interactive role-playing games and language skills are the dependent variables. The researcher divided the study sample into two equal and homogeneous groups:

The experimental group, which was exposed to the program’s activities and exercises.
The control group, which did not receive any activities or training.

Both groups were matched in terms of chronological age, IQ level, language skills, and socioeconomic status to ensure comparability.

Study Sample:

The study sample consisted of 20 children with autism spectrum disorder, with IQ levels ranging between 92-104 and chronological ages between 6-9 years (mean age: 7.6 years). The children were divided into:

Experimental group: 10 children (9 males, 1 female).
Control group: 10 children (9 males, 1 female).


Study Tools:


Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Edition (Adapted and standardized by Safwat Farag, 2011).
Autism Spectrum Disorder Scale (Developed by Abdul Aziz Al-Shakhsh).
Language Communication Skills Scale for Children with Autism Spectrum Disorder (Ages 6-9 years) (Designed by the researcher).
Socioeconomic Status Scale (Developed by Abdul Aziz Al-Shakhsh, 2013).
A program based on interactive role-playing games, conducted twice a week, with each session lasting 45 minutes (Designed by the researcher).


Statistical Methods:


Arithmetic Mean.
Standard Deviation.
Quartiles.
Wilcoxon Test for Related Groups (To examine the significance of differences between pre, post, and follow-up measurements).
Mann-Whitney Test for Independent Groups (To identify differences between the experimental and control groups).

Study Results:
The study results confirmed all its hypotheses and demonstrated the effectiveness of the interactive role-playing games program in developing language skills in children with autism spectrum disorder. As a result, the language skills of the study sample improved significantly.
Key words:
Interactive Role-Playing Games - Language Skills - Children with autism disorder

الكلمات الرئيسية