الخصائص السيكومترية لمقياس الخجل الأكاديمي للتلاميذ ضعاف السمع بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة عين شمس

2 أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية– جامعة عين شمس

3 مدرس علم النفس التربوي كلية التربية- جامعة عين شمس

4 باحثة ماجستير في فلسفة التربية (تخصص علم النفس التربوي) كلية التربية– جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس الخجل الأكاديمي للتلاميذ ضعاف السمع، حيث تكون المقياس في صورته النهائية من (31) مفردة موزعة على أربعة مكونات هي (الخجل المعرفي، والخجل السلوكي، والخجل الانفعالي- الاجتماعي، والخجل الفسيولوجي)، وتألفت العينة من (49) تلميذ وتلميذة من التلاميذ ضعاف السمع بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمدرسة الأمل للصم بالعباسية محافظة القاهرة، وقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس بحساب معاملات ثبات بعدة طرق وهي، أوميجا لمكدوجال McDonald's والتجزئة النصفية مع التصحيح بمعادلة سبيرمان- براون، وبمعادلة جتمان وقد بلغت قيم معاملات الثبات للدرجة الكلية للمقياس بهذه الطرق (0.944، 0.954، 0.946) على التوالي، كما تم التحقق من صدق المقياس باستخدام صدق المحتوى بعرضة على عدد من المحكمين، وصدق البناء- صدق المحتوى، وصدق الاتساق الداخلي بحساب معاملات الارتباط بين درجة كل مفردة والدرجة الكلية للمقياس والتي تراوحت بين (0.377- 0.823)، وحساب معاملات الارتباط بين درجة كل مفردة والدرجة الكلية للمكون الذي تنتمي إليه هذه المفردة، فقد تراوحت لمكون الخجل المعرفي بين (0.427- 0.835)، ولمكون الخجل السلوكي (0.353- (0.766، ولمكون الخجل الانفعالي- الاجتماعي (0.470-0.822)، ولمكون الخجل الفسيولوجي (0.533-0.741)، كما تم حساب معاملات الارتباط بين درجة كل مكون من المكونات الفرعية والدرجة الكلية للمقياس، وتراوحت بين (0.888-0.940)، وكانت جميعها دالة إحصائياً عند مستوى (01.0)، وتم التحقق من الصدق التلازمي (المحك) وقد بلغت معاملات الارتباط (0.829) بين درجات عينة البحث على مقياس الخجل الأكاديمي، ودرجاتهم على مقياس سمات الخجل لرنا صالح 2014)) كمحك، وتم التحقق من صدق المقارنة الطرفية بحساب القدرة التمييزية للمقياس حيث وجدت فروق دالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الافراد مرتفعي الخجل الأكاديمي ومتوسطات رتب درجات الافراد منخفضي التصحيح في درجات المعدل الأكاديمي عند مستوى دلالة (0.01) لصالح افراد المجموعة الدنيا في الخجل الأكاديمي؛ مما يعنى أن المقياس يتمتع بدرجات مقبولة من الصدق والثبات.
الكلمات المفتاحية: الخصائص السيكومترية، الخجل الأكاديمي، التلاميذ ضعاف السمع.
Psychometric Properties of the Academic Shyness Scale
for Hearing-Impaired Students in the Second Stage
 of Basic Education
Research presented by the researcher
AL sayda Ahmed Mostafa Ahmed AL Shikh
In partial fulfillment of the requirements
for the Master's degree in Philosophy of Education
(Specialization in Educational Psychology)
Supervised by




Prof.Dr/ Zeinab Shaban Rezk
Assistant Prof. of Educational Psychology
Faculty of Education
 Ain Shams University


Prof.Dr/ Ismail Mohamed El-Feky
Prof. of Educational Psychology
Faculty of Education
 Ain Shams University




Dr. Neven Sabbah Baiome Ahmed
Lecturer of Educational Psychology
Faculty of Education- Ain Shams University
Abstract:
The study aimed to investigate the psychometric properties of the Academic Shyness Scale for hearing-impaired students. The final version of the scale consisted of (31) items distributed across four components: cognitive shyness, behavioral shyness, emotional-social shyness, and physiological shyness. The sample included (49) hearing-impaired students in the second stage of basic education at Al-Amal School for the Deaf in Abbasiya, Cairo Governorate. The psychometric properties of the scale were verified by calculating reliability coefficients using multiple methods, including McDonald's Omega, split-half reliability with Spearman-Brown correction, and Guttman’s formula. The total reliability coefficients obtained using these methods were (0.944, 0.954, and 0.946) respectively. The validity of the scale was confirmed through content validity by presenting it to experts, construct validity, and internal consistency by calculating the correlation coefficients between each item’s score and the total scale score, which ranged between (0.377 and 0.823). Correlations between each item and the total score of its component ranged from (0.427 to 0.835) for cognitive shyness, (0.353 to 0.766) for behavioral shyness, (0.470 to 0.822) for emotional-social shyness, and (0.533 to 0.741) for physiological shyness. Additionally, correlations between each subcomponent’s score and the total scale score ranged from (0.888 to 0.940) all statistically significant at the (0.01) level. Concurrent validity was established with a correlation of (0.829) between the participants' scores on the Academic Shyness Scale and Rana Saleh’s Shyness Traits Scale (2014). Discriminative validity was also confirmed, showing statistically significant differences at the (0.01) level between the mean ranks of individuals with high academic shyness and those with low academic shyness, favoring the group with low academic achievement. These results indicate that the scale possesses acceptable levels of validity and reliability.
Keywords: Psychometric Properties, Academic Shyness, Hearing-Impaired Students




 

الكلمات الرئيسية