الخصائص السيكومترية لمقياس الطفو الأكاديمى لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية والإرشاد النفسي كلية التربية جامعة عين شمس

2 أسناذ الصحة النفسية والإرشاد النفسي المساعد كلية التربية جامعة عين شمس

3 باحثة ماجستير في التربية قسم الصحة النفسية والإرشاد النفسي

المستخلص

مستخلص البحث
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من الكفاءة السيكومترية لمقياس الطفو الأكاديمي لدى طلاب الجامعة، حيث تم إجراء البحث على عينة بلغت (183) من طلاب وطالبات الفرقة الثانية والثالثة بكلية التربية جامعة عين شمس وذلك في العام الدراسي 2024-2025، وقد استند هذا المقياس على خلفية وأطر نظرية من النتائج والدراسات السابقة المستمدة من البحوث التي سعت إلى بناء نماذج من مقاييس الطفو الأكاديمي، وقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس باستخدام التحليل العاملي الاستكشافي والثبات والاتساق الداخلي وفقًا لطريقتي ألفا كرونباخ والتجزئة النصفية، حيث أظهرت نتائج التحليل العاملي الاستكشافي عن وجود 15 عبارة موزعين على ثلاثة أبعاد للمقياس وهى الجدارة الأكاديمية ،حل المشكلات الأكاديمية والعلاقة بين الطالب والمعلم، وتوصلت نتائج البحث إلى أن جميع قيم معاملات ألفا كرونباخ مرتفعة حيث بلغت (0.963)، وكذلك ارتفاع قيم معاملات الثبات بطريقة التجزئة النصفية حيث بلغت (0.895) مما يحقق الثقة في ثبات المقياس، وتبين أن جميع قيم معاملات الارتباط دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,01)، وهذا يؤكد التماسك الداخلي للمقياس وبذلك يمكن الثقة في المقياس كأداة علمية للقياس.
الكلمات المفتاحية:
الخصائص السيكومترية، مقياس الطفو الأكاديمي، طلاب الجامعة.
Abstract
Psychometric Properties of the Academic Buoyancy Scale among University Students
 
The current study aimed to verify the psychometric efficiency of the academic buoyancy scale among university students, as the research was conducted on a sample of (183) male and female students of the second and third year at the Faculty of Education, Ain Shams University, in the academic year 2024-2025, and this scale was based on the background and theoretical frameworks of previous results and studies derived from research that sought to build models of academic buoyancy scales, and the psychometric properties of the scale were verified using factor analysis exploratory, stability and internal consistency according to the methods of alpha Cronbach and half-segmentation, where the results of the exploratory factor analysis showed the presence of 15 phrases distributed on three dimensions of the scale, namely academic merit, solving academic problems and the relationship between the student and the teacher, and the results of the research found that all values of Cronbach alpha coefficients  are high, reaching (0.963), As well as the high values of stability coefficients by the half-fractionation method, where they reached (0.895) which achieves confidence in the stability of the scale, and it was found that all the values of the correlation coefficients are statistically significant at the level  of significance (0.01), and this confirms the internal coherence of the scale and thus can be trusted in the scale as a scientific tool for measurement.
Keywords:
Psychometric properties, Academic buoyancy, University students.

الكلمات الرئيسية