ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق في كل من صعوبات التعلم النوعية، والانضباط المدرسي لدى تلاميذ الحلقتين الأولى والثانية من التعليم الأساسي في البيئة المصرية وفقًا للنوع الاجتماعي (ذكور – إناث)، وكذا التعرف على العلاقة بين صعوبات التعلم النوعية، والانضباط المدرسي، إضافة إلى التنبؤ بالانضباط المدرسي في ضوء صعوبات التعلم النوعية لدى أفراد عينة الدراسة، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (165) تلميذًا وتلميذة بالحلقتين الأولى والثانية من التعليم الأساسي بمدينة الزقازيق بمحافظة الشرقية في جمهورية مصر العربية؛ بمعدل (95 ذكور، 70 إناث)؛ ومنهم (41 ذوي صعوبات تعلم الذاكرة، 46 ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، 78 ذوي صعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية). وبتطبيق اختبار كاتل للذكاء "المقياس الثاني الصورة (أ)" ترجمة/ أبو حطب وآخرون (2005)، وكذا مقياسي التقدير التشخيصي لصعوبات تعلم الذاكرة، وصعوبات تعلم الرياضيات فى بطارية مقاييس التقدير التشخيصية لصعوبات التعلم LDDRS للزيات (2015)، وكذا مقياسي صعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ليوسُف (2015)، وصعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ليوسُف (2014)، إضافة إلى مقياس الانضباط المدرسي وهو من إعداد/ الباحثة؛ أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة الدراسة الكلية في كل من صعوبات التعلم النوعية، والانضباط المدرسي تعزى لنوع الجنس، إضافة إلى وجود علاقة إرتباطية دالة سالبة بين صعوبات التعلم النوعية، والانضباط المدرسي، وأخيرًا بيَّنت النتائج أن نسبة إسهام صعوبات التعلم النوعية في التنبؤ بالانضباط المدرسي بلغت (65.8%)، وخرجت الدراسة بعدة توصيات من شأنها تحقيق الانضباط المدرسي والتخفيف من حدة صعوبات التعلم. الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم النوعية، الانضباط المدرسي، تلاميذ التعليم الأساسي. Learning Disabilities and School Discipline among Basic Education Students in the Egyptian Environment: A study in the context of paradoxes, similarities, and outcomes Prepared by Dr. Samia Abdel Raouf Abdel Rahman Radwan Fellow of Psychology College of Childhood Studies - Ain Shams University Abstract:
The current study aimed to reveal the differences in both specific learning disabilities and school discipline among students in the first and second cycles of basic education in the Egyptian environment according to gender (males - females), as well as to identify the relationship between specific learning disabilities and school discipline, in addition to predicting school discipline in light of specific learning disabilities among the study sample members. The basic study sample consisted of (165) male and female students in the first and second cycles of basic education in the city of Zagazig in the Sharqia Governorate in the Arab Republic of Egypt; at a rate of (95 males) and (70 females). among them (41) had memory learning disabilities, (46) had mathematics learning disabilities, and (78) had social and emotional learning disabilities. By applying the Cattell Intelligence Test (second scale, image (A)) translated by Abu Hatab et al, (2005), as well as the diagnostic assessment scales for memory learning disabilities, and mathematics learning disabilities in the LDDRS diagnostic assessment scales battery for learning disabilities by Al-Zayat (2015), as well as the social and emotional learning disabilities scales for primary school students by Yousef (2015), and social and emotional learning disabilities for middle school students by Yousef (2014), in addition to the school discipline scale prepared by the researcher; the results indicated that there were no statistically significant differences among the individuals of the total study sample in each of the specific learning disabilities and school discipline attributed to gender, in addition to the existence of a significant negative correlation between specific learning disabilities and school discipline. Finally, the results showed that the percentage of contribution of specific learning disabilities in predicting school discipline reached (65.8%), and the study came out with several recommendations. Key words: Specific learning disabilities, School discipline, Students of basic education.
رضوان, سامية عبد الرؤوف عبد الرحمن. (2025). صعوبات التعلم والانضباط المدرسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي بالبيئة المصرية: دراسة في إطار المفارقات، والمتشابهات، والمآل. مجلة الإرشاد النفسي, 83(2), 537-578. doi: 10.21608/cpc.2025.442916
MLA
سامية عبد الرؤوف عبد الرحمن رضوان. "صعوبات التعلم والانضباط المدرسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي بالبيئة المصرية: دراسة في إطار المفارقات، والمتشابهات، والمآل", مجلة الإرشاد النفسي, 83, 2, 2025, 537-578. doi: 10.21608/cpc.2025.442916
HARVARD
رضوان, سامية عبد الرؤوف عبد الرحمن. (2025). 'صعوبات التعلم والانضباط المدرسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي بالبيئة المصرية: دراسة في إطار المفارقات، والمتشابهات، والمآل', مجلة الإرشاد النفسي, 83(2), pp. 537-578. doi: 10.21608/cpc.2025.442916
VANCOUVER
رضوان, سامية عبد الرؤوف عبد الرحمن. صعوبات التعلم والانضباط المدرسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي بالبيئة المصرية: دراسة في إطار المفارقات، والمتشابهات، والمآل. مجلة الإرشاد النفسي, 2025; 83(2): 537-578. doi: 10.21608/cpc.2025.442916