فاعلية برنامج قائم على العلاج بالقبول والالتزام في خفض إدمان الفيديوهات القصيرة وأثره في تنمية الوظائف التنفيذية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الصحة النفسية كلية التربية - جامعة أسوان

المستخلص

مستخلص
هدفت الدراسة إلى معرفة فعالية برنامج إرشادي قائم على العلاج بالقبول والالتزام (ACT)  في خفض إدمان الفيديوهات القصيرة وأثره في تنمية الوظائف التنفيذية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. تكونت العينة التجريبية من 15 تلميذًا (6 ذكور و9 إناث)، تراوحت أعمارهم بين 11 و13 سنة (بمتوسط عمري 12.00، وانحراف معياري قدره 0.197). تم استخدام تصميم شبه تجريبي، واعتمدت الباحثة على مقياس إدمان الفيديوهات القصيرة إعداد الباحثة، بالإضافة إلى مقياس الوظائف التنفيذية من إعداد عبدالعزيز الشخص وهيام فتحي (2013)، وقد تم تطبيق البرنامج الإرشادي القائم على ACT، الذي أعدته الباحثة، خلال 15 جلسة شملت التلاميذ وأولياء أمورهم، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات القياسين القبلي والبعدي على مقياس إدمان الفيديوهات القصيرة، لصالح القياس البعدي .(p < 0.05) عدم وجود فروق دالة احصائيا بين القياسين البعدي والتتبعي، كذلك، وُجدت فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات التلاميذ على مقياس الوظائف التنفيذية بين القياسين القبلي والبعدي (p < 0.05). لصالح القياس البعدي وتوصي الدراسة بدمج أنشطه تربوية ضمن المناهج المدرسية تهدف إلى تعزيز الاستخدام الصحي والمتوازن للتكنولوجيا بين التلاميذ، للوقاية من الإدمان التكنولوجي.
الكلمات المفتاحية: العلاج بالقبول والإلتزام- إدمان الفديوهات القصيرة- الوظائف التنفيذية- المرحلة الابتدائية
The Effectiveness of a Program Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in Reducing Short-Video Addiction and Enhancing Executive Functions
 among Primary School Students
Abstract
The present study aimed to examine the effectiveness of a counseling program based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in reducing short video addiction and enhancing executive functions among primary school students. The experimental sample consisted of 15 students (6 males and 9 females), aged between 11 and 13 years (M = 12.00, SD = 0.197). A quasi-experimental design was employed. The researcher utilized the Short Video Addiction Scale, developed for the purpose of this study, along with the Executive Functions Scale developed by Abdulaziz Al-Shakhis and Hayam Fathy (2013). The ACT-based counseling program, designed by the researcher, was implemented over 15 sessions involving both the students and their parents. Findings revealed statistically significant differences between the pre- and post-test scores on the Short Video Addiction Scale, favoring the post-test results (p < 0.05). No significant differences were found between post-test and follow-up scores, indicating the stability of the intervention’s effect. Furthermore, there were statistically significant improvements in executive function scores from pre- to post-test (p < 0.05). The study recommends integrating educational activities into school curricula that aim to promote healthy and balanced use of technology among students to prevent technology addiction.
Keywords: Acceptance and Commitment Therapy (ACT)- Short Video Addiction- Executive Functions- Primary School Stage.
 

الكلمات الرئيسية