ملخص: هدفت الدراسة إلى تنمية الذكاء الروحي وخفض قلق المستقبل من خلال برنامج ارشادي قائم على فنيات العلاج المعرفي السلوكي لدى الطلاب الفلسطينيين النازحين من غزة، إضافة إلى دراسة الفروق وفقًا لمتغيري النوع والمستوى الاجتماعي الاقتصادي، وتكونت العينة السيكومترية من (300) طالب، بينما تكونت العينة الاساسية للدراسة من (250) طالبًا من مختلف المراحل الجامعية، تراوحت أعمارهم بين (20–35) عامًا بمتوسط (22.4) سنة، كما استخدمت الباحثة مقياس الذكاء الروحي من إعداد (Amram, 2007) بعد تعريبه وتعديله بما يتناسب مع البيئة العربية، بالإضافة إلى استخدام مقياس قلق المستقبل من إعداد (زينب شقير، (2005 وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين الذكاء الروحي، وقلق المستقبل، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في الذكاء الروحي، وقلق المستقبل تُعزى لمتغير النوع (ذكور/إناث)، باستثناء بُعد "الحقيقة" في الذكاء الروحي الذي جاء لصالح الذكور، كذلك أظهرت الدراسة وجود فروق دالة في الذكاء الروحي وفقًا للمستوى الاجتماعي الاقتصادي للأسرة لصالح أصحاب المستوى المرتفع، كما أظهرت فروق دالة في قلق المستقبل بين الطلاب ذوي المستوى الاقتصادي المتوسط والمرتفع لصالح المرتفع، وأخيرًا أظهرت نتائج البرنامج الإرشادي المستخدم في الدراسة فاعلية عالية في تنمية الذكاء الروحي، وخفض قلق المستقبل لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة مما يؤكد جدوى توظيف العلاج المعرفي السلوكي في دعم الصحة النفسية للطلاب النازحين، كما أظهرت استمرارية فاعلية البرنامج الارشادي حتى بعد مرور شهرين من انقضاء البرنامج(فترة المتابعة). الكلمات المفتاحية: برنامج معرفي سلوكي، الذكاء الروحي، قلق المستقبل Abstract The study aimed to enhance spiritual intelligence and reduce future anxiety through a counseling program based on cognitive-behavioral therapy (CBT) techniques among displaced Palestinian university students from Gaza. It also sought to examine the differences based on gender and socioeconomic status. The psychometric sample consisted of 300 students, while the main study sample included 250 students from various university levels, with ages ranging between 20 and35years(M=22.4). The researcher used the Spiritual Intelligence Scale developed by Amram (2007), after being translated and adapted to suit the Arab cultural context. In addition, the Future Anxiety Scale developed by Zeinab Shaqeer (2005) was employed.The results revealed a statistically significant negative correlation between spiritual intelligence and future anxiety, indicating that higher levels of spiritual intelligence are associated with lower levels of future anxiety. The findings also showed no statistically significant differences in spiritual intelligence or future anxiety attributed to gender, except for the “truth” dimension of spiritual intelligence, which was higher among males. Furthermore, the study found statistically significant differences in spiritual intelligence based on the family's socioeconomic level in favor of students from higher socioeconomic backgrounds. Similarly, significant differences were observed in future anxiety between students from middle and high socioeconomic levels, favoring those from higher levels. Finally, the results demonstrated the high effectiveness of the counseling program in enhancing spiritual intelligence and reducing future anxiety among participants in the experimental group compared to the control group. This confirms the utility of employing CBT-based interventions in supporting the psychological well-being of displaced students. Additionally, the effectiveness of the program persisted even two months after its conclusion (follow-up period). Keywords: Cognitive-Behavioral Program, Spiritual Intelligence, Future Anxiety
محمد, نجوي إبراهيم عبد المنعم. (2025). برنامج معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الروحي وخفض قلق المستقبل لدي عينة من الطلاب الفلسطينين النازحين من غزة. مجلة الإرشاد النفسي, 83(1), 463-528. doi: 10.21608/cpc.2025.436918
MLA
نجوي إبراهيم عبد المنعم محمد. "برنامج معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الروحي وخفض قلق المستقبل لدي عينة من الطلاب الفلسطينين النازحين من غزة", مجلة الإرشاد النفسي, 83, 1, 2025, 463-528. doi: 10.21608/cpc.2025.436918
HARVARD
محمد, نجوي إبراهيم عبد المنعم. (2025). 'برنامج معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الروحي وخفض قلق المستقبل لدي عينة من الطلاب الفلسطينين النازحين من غزة', مجلة الإرشاد النفسي, 83(1), pp. 463-528. doi: 10.21608/cpc.2025.436918
VANCOUVER
محمد, نجوي إبراهيم عبد المنعم. برنامج معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الروحي وخفض قلق المستقبل لدي عينة من الطلاب الفلسطينين النازحين من غزة. مجلة الإرشاد النفسي, 2025; 83(1): 463-528. doi: 10.21608/cpc.2025.436918