الدلالة النفسية والتشخيصية والتنبؤية للرسومات الخاصة بمضطربي الشخصية الحدية لدى عينة من المراهقين (دراسة إكلينيكية متعمقه)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس الإكلينيكي والتحليل النفسي - بقسم علم النفس – بكلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص:
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدي فاعلية وقدرة اختبارات الرسم - سواء المقننة أو الحرة (العفوية) - في تشخيص اضطراب الشخصية الحدية لدى المراهقين، والتنبؤ بها، والقدرة على اعطاء صورة دينامية واضحة لهذا الاضطراب، ومعرفة البناء النفسى لديهم، ورصد أهم الأعراض والسمات والعلامات المرضية الأكثر إنتشاراً وشيوعاً والعوامل المسببه لإضطراب الشخصية الحدية لدى هؤلاء المراهقين ممن تتراوح أعمارهم ما بين 16: 18 سنة بمتوسط عمرى (17) سنة، وتكونت عينة الدراسة من (6) حالات مقسمين إلى (5) فتيات، وذكر واحد فقط، وذلك بإستخدام الأدوات التالية: المقابلة الإكلينيكية المتعمقة، إختبار H.T.P، إختبار رسم الأسرة المتحركة K.F.D، بالإضافة إلى الرسوم الحرة أو العفوية ، وذلك بإستخدام المنهج الإليكينيكى.
Psychology, diagnostic and Predictive Signifcance of Borderline personality disorder Drawings in a Sample of Adolescents (in – depth clinical study)
Dr. Mohamed Ahmed Mahmoud Khattab
   professor of Clinical Psycjology and Psychoanalysis, Department of Psychology
 Faculty of Arts – Ain Shams University
Abstract:
The current study aims to reveal the effectiveness and ability of drawing tests, -  whether standardized or free (spontaneous) - in diagnosing borderline personality disorder in adolescents, prediciting it, giving a clear dynamic picture of this disorder, knowing its psychological structure and monitoring the most common and prevalent symptoms, traits, and pathological signs and factors causing borderline personality disorder in these adolescents whose ages range between 16 : 18 years with an average age of (17) years. The study sample consisted of (6) cases divided into (5) females and only one male, using  the following tools were applied:

In depth clinical interview
T.P test
F.D test
Added to free or spontaneous drawings or doodles the subjects autobiographies by using the clinical approach.

 

الكلمات الرئيسية