الملخص:
هدفت الدراسة الحالية لبحث علاقة أساليب المعاملة الوالدية في الاسرة السعودية بجودة الحياة لدى طالبات جامعة شقراء، وسعت للإجابة على السؤال الرئيسي ما أكثر أساليب المعاملة الوالدية انتشارا في الاسر السعودية لدى طالبات جامعة شقراء؟ وكذلك التحقق من الفروض البحثية توجد علاقات دالة احصائيا بين أساليب المعاملة الوالدية الإيجابية والسلبية وجودة حياة الطالبات بجامعة شقراء، وذلك على عينة قوامها (120) طالبة من طالبات جامعة شقراء، طبقت مقياسي أساليب المعاملة الوالدية وفقا لنظرية (1991) Baumrind، وجودة حياة الأبناء وذلك بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية، وتم تحليل البيانات للكشف عن النتائج باستخدام متوسطات الاستجابات ومعامل ارتباط بيرسون، وتوصلت الدراسة إلى أن اكثر أساليب المعاملة الوالدية انتشارا الاسلوب الديقراطي يليه في المرتبة الثانية الأسلوب المتسامح، وجاء الأسلوب المستبد في المرتبة الثالثة، وفي المرتبة الأخيرة جاء أسلوب المعاملة الوالدية المهمل، كما كشفت النتائج عن وجود علاقة إيجابية بين أساليب المعاملة الوالدية الإيجابية (للامهات) الأسلوب الديمقراطي وجودة حياة الطالبات بجامعة شقراء (الدرجة الكلية، والابعاد الفرعية)، ووجود علاقة سلبية بين أساليب المعاملة الوالدية السلبية (للامهات) الأسلوب المتسامح والمستبد والمتسلط وجودة حياة الطالبات بجامعة شقراء ( الدرجة الكلية، والابعاد الفرعية).وفسرت النتائج في ضوء الاطار النظري والدراسات السابقة وطبيعة العينة والأدوات البحثية المستخدمة. Parental treatment methods in the Saudi family and their relationship to the quality of life among female students at Shaqra University Prof. Haifa Al-Fawzan Professor of Fundamentals of Education Faculty of Education, Shaqra University Abstract:
The current study aimed to investigate the relationship between parental treatment styles in the Saudi family and the quality of life among female students at Shaqra University. It sought to answer the main question: What are the most common parental treatment styles in Saudi families among female students at Shaqra University? The research hypotheses were also verified. There are statistically significant relationships between positive and negative parental treatment styles and the quality of life of female students at Shaqra University, on a sample of (120) female students from Shaqra University. The two parental treatment styles scales were applied according to Baumrind's theory (1991), and the quality of life of children after verifying their psychometric properties. The data were analyzed to reveal the results using response averages and Pearson's correlation coefficient. The study concluded that the most widespread parental treatment styles are the democratic style, followed in second place by the tolerant style, and the authoritarian style came in third place, and in last place came the neglectful parental treatment style. The results also revealed a positive relationship between positive parental treatment styles (for mothers) the democratic style and the quality of life of female students at Shaqra University (total score and sub-dimensions), and a negative relationship between negative parental treatment styles (for mothers) the tolerant, authoritarian and domineering styles and the quality of life of female students at Shaqra University (total score and sub-dimensions). The results were interpreted as follows: In termes of the theoretical framework, previous studies, the nature of the sample and the research tools used. Keywords:
Parenting styles, quality of life, Saudi family.
الفوزان, هيفاء. (2025). أساليب المعاملة الوالدية في الاسرة السعودية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات جامعة شقراء. مجلة الإرشاد النفسي, 81(6), 333-358. doi: 10.21608/cpc.2025.428670
MLA
هيفاء الفوزان. "أساليب المعاملة الوالدية في الاسرة السعودية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات جامعة شقراء", مجلة الإرشاد النفسي, 81, 6, 2025, 333-358. doi: 10.21608/cpc.2025.428670
HARVARD
الفوزان, هيفاء. (2025). 'أساليب المعاملة الوالدية في الاسرة السعودية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات جامعة شقراء', مجلة الإرشاد النفسي, 81(6), pp. 333-358. doi: 10.21608/cpc.2025.428670
VANCOUVER
الفوزان, هيفاء. أساليب المعاملة الوالدية في الاسرة السعودية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات جامعة شقراء. مجلة الإرشاد النفسي, 2025; 81(6): 333-358. doi: 10.21608/cpc.2025.428670