برنامج مقترح باستخدام استراتيجية فلور تايم للحد من أعراض اضطراب المعالجة الحسية لدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد وخفض سلوكياتهم النمطية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ ورئيس قسم التربية الخاصة الاسبق كلية التربية-جامعة عين شمس

2 مدرس التربية الخاصة كلية التربية-جامعة عين شمس

3 باحثة دكتوراه بقسم التربية الخاصة كلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

برنامج مقترح باستخدام استراتيجية فلور تايم للحد من أعراض اضطراب المعالجة الحسية لدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد وخفض سلوكياتهم النمطية
ملخص البحث:
        استهدف البحث التعرف علي برنامج مقترح باستخدام استراتيجية فلور تايم للحد من أعراض اضطراب المعالجة الحسية لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد وخفض سلوكياتهم النمطية، ومدي استمرار آثره بعد انتهائه وخلال فترة المتابعة. وتكونت عينة الدراسة من (٧) أطفال من ذوي اضطراب التوحد، تراوحت أعمارهم ما بين(٣-٦) سنوات، واستخدمت في الدراسة الأدوات التالية: مقياس مهارات فلور تايم (إعداد/ الباحثين)، والبرنامج التدريبي للحد من أعراض اضطراب المعالجة الحسية للأطفال ذوي اضطراب التوحد بواقع (٤٧) جلسة زمن الواحدة منها(٢٥) دقيقة، وأشارت النتائج إلي فعالية البرنامج التدريبي باستخدام استراتيجية فلور تايم للحد من أعراض اضطراب المعالجة الحسية لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد وخفض سلوكياتهم النمطية، كما أشارت إلي استمرار تأثير البرنامج حتي بعد مرور شهر من انتهاء البرنامج.
Using Floor Time Strategy to Reduce Sensory Processing Disorder Symptoms in Children with Autism Disorder and Reducing Their Stereotyped Behaviors
By
Prof. Dr. Abdel Rahman Sayed Soliman
Dr. Al-Shaimaa Mohamed Al-Wakeel
Samia Hussien Salem Salah
Introduction:
Autism disorder is a developmental disorder that appears as a result of defect in the central nervous system and most children with autism shows behavior or a group of stereotypical behaviors, where they spend long times in a repeated stereotypic behaviors, movements and rituals.  Most children with autism suffer from sensory problems (visual, auditory, introception, taste, olfactory, tactile, and vestibular (which is responsible for the balance of the body), the child may respond to these sensory stimuli, or one of them in a very weak or very excessive way. Floor time strategy is based on the assumption that autism disorder usually caused by the problems that afflict mental preparation in the brain, which in turn affects the other causes of the emotions and senses of the individual, and this model can be used to conduct a comprehensive evaluation of the child, as well as setting a special intervention program that is designed according to the individual challenges facing the child with autism, and strength aspects that distinguishes him. Generally, the Floor time strategy is part of the comprehensive intervention with children with problems in developmental growth. Definitely, it is clear that children with autism disorder are suffering from problems in sensory processing disorders and some stereotype behaviors.  Hence the researcher has concerned with developing a training program based on the Floor time strategy in order to reduce the symptoms of sensory treatment in children with autism disorder and reduce their stereotypes.
Key Words: Autistic Children, Floor Time Strategy, Sensory Processing Disorder, stereotypes Behaviors.
 

الكلمات الرئيسية