برنامج مقترح لتنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ضعاف السمع قائم على التكامل السمعي البصري
A Program Based on Audiovisual Integration to develop Language Skills in Hearing-Impaired Children
ملخص الدراسة هدف الدراسة:
تهدف الدراسة الحالية إلى تنمية المهارات اللغوية الاستقبالية والتعبيرية لدى الأطفال ضعاف السمع من خلال برنامج تدريبي قائم علي التكامل السمعي البصري. فروض الدراسة:
توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في المقياس اللغوي المعرب لصالح القياس البعدي.
لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي القياسين البعدي والتتبعى للمجموعة التجريبية في المقياس اللغوي المعرب.
توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط القياس البعدي لكل من المجموعة الضابطة والتجريبية في المقياس اللغوي المعرب للقياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
لا توجد فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة لعدم تعرضها للبرنامج.
إجراءات الدراسة: ا) منهج الدراسة:
تعتمد الدراسة الحالية على المنهج شبه التجريبي حيث يعد التدريب علي استخدام البرنامج القائم على التكامل السمعي البصري لتنمية المهارات اللغوية للأطفال ضعاف السمع حيث يعد المدخل السمعي البصري المتغير المستقل والمهارات اللغوية المتغير التابع. ب) عينة الدراسة:
تتكون العينة من مجموعتين الأولي تجريبية قوامها (10) ومجموعة الثانية الضابطة قوامها (10) أطفال وتراوحت أعمار العينة من 65 شهر أي إلى 93 شهر أي بمتوسط قدره أي 80.10 وانحراف معياري قدره 9.83 شهرا من الأطفال ضعاف السمع بمدرسة صلاح الدين الابتدائية بمصر الجديدة التابعة لإدارة النزهة.
ج) الأدوات المستخدمة فـي الدراسة:
استخدمت الدراسة الحالية مجموعة من الأدوات هي:
- اختبار ذكاء ستانفورد بينيه ( الصورة الخامسة ) :إعداد صفوت فرج، ۲۰۱0).
- مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة ( إعداد : عبد العزيز الشخص، ۲۰۱۳).
- المقياس اللغوي المعرب ( إعداد : احمد أبو حسيبة 2002 ).
- جلسات البرنامج التدريب (إعداد الباحثة). ى) الأساليب الإحصائية:
أغراض التحليل الإحصائي لنتائج الدراسة استخدم الباحث الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Statistical Package for the Social sciences (SPSS
اختبار ويلكوكسون للكشف عن دلالة الفروق بين متوسطات القياسين القبلي والبعدي والتتبعى.
مان ويتني.
Summary A Program Based on Audiovisual Integration to develop Language Skills in Hearing-Impaired Children Aim of the Study:
The current study aims to develop receptive and expressive language skills in hearing-impaired children through a training program based on audio-visual integration Hypotheses of the Study:
1- There are statistically significant differences between the averages of the pre- and post-measurements of the experimental group in the Arabic language scale in favor of the contagious measure.
2- There are no statistically significant differences between the averages of the post- and follow-up measures of the experimental group in the Moroccan language scale.
3- There are statistically significant differences between the average of the post-measurement of both the control and experimental groups in the Moroccan language scale for the post-measurement in favor of the experimental group.
4- There are no statistically significant differences between the pre- and post-measurements of the control group because it was not exposed to the program. Procedures of the Study:
Methodology:
The current study depends on the experimental method, where after training on the use of the program based on audio-visual integration, the development of language skills for hearing-impaired children, where the audio-visual input is the independent variable and language skills are the dependent variable.
Sample of the Study:
The sample consists of two groups, the first is the disruptive group (10) and the second is the control group consisting of (10) children. The ages of the sample ranged from 12 months to 13 months, i.e. the average ability is 80010 and an architectural deviation of 983 months of hearing-impaired children at Salah El-Din Elementary School in Heliopolis, affiliated to the Nozha Administration.
Tools of the Study:
The current study used a set of tools
Stanford Binee Intelligence Test (fifth image) prepared by Safwat Farah, (2010)
Social and economic level scale of the family (prepared by: Abdul Aziz Al-Shakhs, (2013)
Moroccan intestinal scale (prepared by: Ahmed Abu Hasiba 2002)3-
Training program cases (prepared by the researcher). Statistical Techniques:
Purposes of Statistical Analysis Study Results The researcher used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS
- Wilcoxon test to detect the significance of differences between the means of the pre- and post-measurements and the follow-up.
- Mann-Whitney
نور الدين, أمين صبري, فرج, سـمـر رجب حافظ, & خليفة, وسام عزت محمد محمد. (2025). برنامج مقترح لتنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ضعاف السمع قائم على التكامل السمعي البصري. مجلة الإرشاد النفسي, 82(6), 117-195. doi: 10.21608/cpc.2025.427899
MLA
أمين صبري نور الدين; سـمـر رجب حافظ فرج; وسام عزت محمد محمد خليفة. "برنامج مقترح لتنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ضعاف السمع قائم على التكامل السمعي البصري", مجلة الإرشاد النفسي, 82, 6, 2025, 117-195. doi: 10.21608/cpc.2025.427899
HARVARD
نور الدين, أمين صبري, فرج, سـمـر رجب حافظ, خليفة, وسام عزت محمد محمد. (2025). 'برنامج مقترح لتنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ضعاف السمع قائم على التكامل السمعي البصري', مجلة الإرشاد النفسي, 82(6), pp. 117-195. doi: 10.21608/cpc.2025.427899
VANCOUVER
نور الدين, أمين صبري, فرج, سـمـر رجب حافظ, خليفة, وسام عزت محمد محمد. برنامج مقترح لتنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ضعاف السمع قائم على التكامل السمعي البصري. مجلة الإرشاد النفسي, 2025; 82(6): 117-195. doi: 10.21608/cpc.2025.427899