الإدمـان الرقمـي وعلاقته بالصحـة النفسـيـة لدى طـالبات جـامـعة حـائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصلة على ماجستير الآداب في الإرشاد النفسي- كلية التربية- جامعة حائل

المستخلص

 الإدمـان الرقمـي وعلاقته بالصحـة النفسـيـة
 لدى طـالبات جـامـعة حـائل
Digital addiction and its relationship to mental health among female students at Hail University
إعداد:
هيفاء ناصر السميري
حاصلة على ماجستير الآداب في الإرشاد النفسي
 كلية التربية- جامعة حائل
مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة التعرف على الإدمـان الرقمـي وعلاقته بالصحـة النفسـيـة لدى طـالبات جـامـعة حـائل.
وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث اعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات من عينة البحث والتي تكونت من (378) طالبة من الطالبات المنتظمات في الدراسة بكليات متعددة من جامعة حائل.
وقد كانت أبرز نتائج الدراسة أنه توجد علاقـة ارتباطيـة ذات دلالة إحصائيـة بين الإدمـان الرقمـي والصحـة النفسـيـة لدى طـالبات جـامـعة حـائل، وأنه تختلف درجـات الإدمـان الرقمـي باختلاف التخصص الدراسـي (كـليـات علمـيـة – كـليـات أدبيـة) لدى طـالبات جـامـعة حـائل، وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائيـة فـي مستوى الصحـة النفسـيـة تعزى إلى درجة الإدمـان الرقمـي لدى طـالبات جـامـعة حـائل.
وقد قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات من أبرزها: تحسين التوازن بين الحياة الرقمية والحياة الاجتماعية من خلال تشجيع الطلاب على تخصيص وقت للتواصل المباشر مع الآخرين والانخراط في الأنشطة الاجتماعية خارج نطاق الأجهزة الرقمية، تعزيز الوعي بأضرار الإدمان الرقمي على الصحة النفسية والجسدية من خلال حملات توعية ومبادرات تعليمية في الجامعات والمؤسسات التعليمية، تقديم إرشادات واضحة لطلاب الجامعات حول كيفية تقليل التوتر والقلق الناتج عن الإدمان الرقمي، مثل تقنيات الاسترخاء والتنظيم الفعّال للوقت.
Digital addiction and its relationship to mental health among female students at Hail University
Abstract
The present study aimed to identify digital addiction (DA) and its relationship to mental health among female students at the University of Ha'il (UoH).
The female researcher used a descriptive and analytical approach, relying on a questionnaire to collect data from the research sample, which consisted of (378) female students enrolled in various colleges at the University of Ha'il (UoH).
The most prominent conclusions of the study were that there is a statistically significant correlation between digital addiction and mental health among female students at the University of Ha'il (UoH), that the degree of digital addiction varies according to the academic specialization (scientific colleges - literary colleges) among female students at the University of Ha'il (UoH), and that there are statistically significant differences in the level of mental health attributable to the degree of digital addiction among female students at the University of Ha'il (UoH).
The study proposed a set of recommendations, most notably: improving the balance between digital life and social life by encouraging students to allocate time for direct communication with others and engage in social activities outside of digital devices; raising awareness of the harmful effects of digital addiction on mental and physical health through awareness campaigns and educational initiatives at universities and educational institutions; and providing clear guidance to university students on how to reduce stress and anxiety resulting from digital addiction, such as relaxation techniques and effective time management.
 
 

الكلمات الرئيسية