الفروق بين التقييم الدينامي والتقليدي للعمليات المعرفية لدى الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس قسم الدراسات النفسية للأطفال-كلية الدراسات العليا جامعة عين شمس

2 أستاذ علم النفس الاكلينكي المساعد قسم الدراسات النفسية للأطفال - كلية الدراسات العليا جامعة عين شمس

3 باحثة ماجستير قسم الدراسات النفسية للأطفال-كلية الدراسات العليا جامعة عين شمس

المستخلص

الفروق بين التقييم الدينامي والتقليدي للعمليات المعرفية لدى الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة
The Differences between dynamic and Traditional Assessment of cognitive processes in children with reading difficulties
ملخص الدراسة :
     الهدف: هدف البحث إلى الكشف عن الفروق بين التقييم الدينامى والتقييم التقليدى لبعض العمليات المعرفية المتمثلة فى نظرية باس والمتمثلة فى التخطيط، والأنتباه، والتأنى، والتتابع  لدي الأطفال من ذوي صعوبات القراءة.
     العينة: تكونت عينة الدراسة من (30 ) طفلاً من أطفال المرحلة الإبتدائية يعانون من صعوبات في القراءة تم التطبيق عليهم بالطريقة التقليدية والطريقة الدينامية وتراوحت أعمارهم بين (6) إلى (9) سنوات) من إحدى المدارس التابعة لإدارة شرق شبرا الخيمة محافظة القليوبية حيث بلغ عدد الذكور( 16) طفل وعدد الأناث (14) طفلة.
     الأدوات: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء الصورة الخامسه (تعريب: عبدالموجود عبدالسميع، 2017)، ومقياس الكاس (إعداد: أيمن الديب، 2006) إستخدم مرة بالطريقة التقليدية ومرة دينامية، ومقياس صعوبات القراءة من بطارية مقاييس التقدير التشخيصية (كمحك) (إعداد / فتحى الزيات، 2007)، ومقياس صعوبات القراءة ( إعداد / الباحثات).
     الأسلوب الإحصائي: سوف يتم حساب الفروق بين التقييم التقليدي والتقييم الدينامي كل على حدة باستخدام اختبار (ت) للفروق بين المجموعات المترابطة.
      النتائج: أشارت نتائج الدراسة إلي وجود فروق ذات دلالة احصائية بين التقييم الدينامي والتقييم التقليدي لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة على الدرجة الكلية والدرجات الفرعية لعملية التخطيط والأنتباه والتأنى والتتابع  لصالح التقييم الدينامي
The Differences between dynamic and Traditional Assessment of cognitive processes in children with reading difficulties
Objective: The study aimed to reveal the differences between the dynamic and the traditional evaluation of some cognitive processes represented in Bass theory, which are planning- attention- Simultaneity- Succession) in children with reading difficulties
 Sample: The study sample consisted of (30) children from primary school children suffering from reading difficulties. They were applied using the traditional method and the dynamic method. Their ages ranged between (6) – (9) years from one of the schools affiliated with the East Shubra El-Kheima Administration, Qalyubia Governorate. The number of males was (16 ) children  and the number of females was (14) girls.
Tools: the Stanford-Binet Intelligence Scale, fifth form (by Abdul Mawgoud Abdul Samee, 2017) and the KASS scale (by Ayman Al-Deeb , 2006) used once in the traditional way and once in a dynamic way, a reading difficulties scale from the diagnostic assessment scales battery (by Fathi Al-Zayat, 2007) a reading difficulties scale (by the researcher) .
Statistical method: The differences between the traditional assessment and the dynamic assessment will be calculated separately using a t-test for differences between related groups.
Results: The results of the study indicated that there were statistically significant differences between the dynamic assessment and the traditional evaluation for children with reading difficulties on the total score and the sub-scores of planning process, attention, ionization, sequencing, in favor of the dynamic assessment . 
 

الكلمات الرئيسية