الخصائص السيكومترية لمقياس السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع.

المؤلف

باحثة دكتوراه- قسم الصحة النفسية الإرشاد النفسي- كلية التربية / جامعة عين شمس

المستخلص

المستخلص:
   يعد تشخيص السلوك التخريبي الخطوة الأكثر أهمية للتعرف علي الأشخاص الذين يمارسون هذا السلوك, ومن ثم تقديم برامج التدخل المناسبة, ويهدف البحث الحالي إلي التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع من خلال حساب الاتساق الداخلي ومعاملات الثبات والصدق لمقياس السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع , وقد تكونت عينة البحث من (53) من الأطفال ضعاف السمع بالمرحلة الإبتدائية بمدارس الأمل للصم وضعاف السمع بالقاهرة الكبرى, وقد أجرت الباحثة المعالجات الإحصائية لنتائج تطبيق مقياس السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع, وقد كشفت نتائج البحث عن تمتع مقياس السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع بمعاملات ثبات وصدق مرتفعة , ومن ثم تم التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس (الصدق والثبات), مما يؤكد كفاءته في قياس السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع, والثقة في النتائج المترتبة علي استخدامه.
الكلمات المفتاحية :
  الخصائص السيكومترية , التشخيص , السلوك التخريبي للأطفال ضعاف السمع
 
 
 
The psychometric characteristics of  the disruptive behavior Scale of children with hearing impairment.
 
Abstract:
    Diagnosis of disruptive behavior is the most important step to identify people who practice this behavior, and then provide appropriate intervention programs, and the current research aims to verify The psychometric characteristics of the disruptive behavior Scale of children with hearing impairment by calculating internal consistency and stability and honesty factors for the Scale of disruptive behavior of children with hearing impairment, the research sample may have been formed from (53) children with hearing impaired primary school hope schools for deaf and hearing impaired in Greater Cairo,The researcher conducted statistical treatments for the results of the application of the Scale of disruptive behavior of children with hearing impairment, and the results of the research revealed that the Scale of disruptive behavior of children with hearing impairment has high stability and validity factors, and therefore confirmed The psychometric characteristics of the scale(stability and validity), which confirms its efficiency in measuring the disruptive behavior of children with hearing impairment, and confidence in the results of using it.
Keywords: psychometric characteristics, diagnosis, disruptive behavior of    hearing impaired children
 

الكلمات الرئيسية