فعالية برنامج إرشادى معرفي سلوكى لتحسين الصمود الأكاديمي وخفض الشعور بالاحتراق الأكاديمي لدى طالبات الدراسات العليا المتزوجات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس المساعد- كلية الآداب- جامعة حلوان

المستخلص

ملخص
   هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى فعالية برنامج إرشادى معرفي سلوكي فى تحسين الصمود الأكاديمى وخفض الشعور بالاحتراق الأكاديمي لدى طالبات الدراسات العليا المتزوجات. وتمثلت عينة الدراسة فى عدد(20) من طالبات الدراسات العليا المتزوجات بكلية الآداب جامعة حلوان، تراوحت أعمارهن بين(26-37) عامًا بمتوسط عمري قدرة(31,90) عامًا وانحراف معيارى(±2,954)، وقسمت إلى(10) طالبات للمجموعة التجريبية ، و(10) طالبات للمجموعة الضابطة، وذلك بتطبيق كل من مقياس الصمود الأكاديمي(إعداد الباحثة)، ومقياس الاحتراق الأكاديمي (إعداد الباحثة)، وبرنامج الإرشاد المعرفى السلوكي المقترح لخفض الشعور بالاحتراق الأكاديمي وتحسين الصمود الأكاديمي(إعداد الباحثة). وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطى رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة فى القياس البعدى لتطبيق البرنامج فى الصمود الأكاديمي وأبعاده الفرعية والفروق فى صالح المجموعة التجريبية، وفى الاحتراق الأكاديمى وأبعاده الفرعية،والفروق فى اتجاه المجموعة الضابطة. وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدى لتطبيق البرنامج فى الصمود الأكاديمى وأبعاده الفرعية،والفروق فى اتجاه التطبيق البعدى، وفى الاحتراق الأكاديمى وأبعاده الفرعية، والفروق فى اتجاه التطبيق القبلي. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة الضابطة على كل من الصمود الأكاديمى والاحتراق الأكاديمى وأبعادهما الفرعية فى القياسين القبلي والبعدى. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعي لتطبيق البرنامج الإرشادى المعرفى السلوكى على كل من الصمود الأكاديمي والاحتراق الأكاديمي وأبعادهما الفرعية.
Abstract
     The study aimed to investigate the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program in improvement  academic resilience and reducing academic burnout among married female postgraduate students. The sample of the study consisted of (20) married female postgraduate students at the Faculty of Arts from Helwan university,their ages ranged between (26-37) years, with an average age of (31.90) years, and a standard deviation (±2,954). Divided into (10) female students for the experimental group, and (10) female students for the control group, by applying each of the academic resilience scale (prepared by the researcher), the academic burnout scale (prepared by the researcher), and the proposed cognitive behavioral counseling program to reduce the feeling academic burnout and improvement resilience Academic (prepared by the researcher). The results of the study found that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-measurement of the application of the program on the academic resilience and its sub-dimensions, and the differences were in favor of the experimental group, and in the academic burn-out and its sub-dimensions, and the differences were in the direction of the control group. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post measurements of the application of the program on the total score of the academic resilience and its sub-dimensions, and the differences in the direction of the post-application, and on the total score of the academic burnout and its sub-dimensions, and the differences in the direction of the pre-application. There are no statistically significant differences between the mean scores of the control group members on each academic resilience and academic burnout and their sub-dimensions in the pre and post measurements. There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post and follow-up measurements of applying the cognitive behavioral counseling program on each of the academic resilience and academic burnout and their sub-dimensions.
Key Words: Academic resilience, Academic burnout, Cognitive behavioral counseling, Postgraduate Female Students

الكلمات الرئيسية